Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av försäljning via iZettle enl. kontantmetoden

Hej

Jag är ny på bokföringen och försöker greppa hur jag ska hantera bokföring av min försäljning som oftast sker via iZettle. Jag bokför enligt kontantmetoden så jag kan inte använda integrationen. Jag säljer begagnade varor och tillämpar vinstmarginalbeskattning så det ska inte bokföras någon moms.

Swishbetalningar kommer in på banken omgående och jag antar att alla dessa bankhändelser måste bokföras en och en? och använda kvittot från iZettle som bildunderlag.

När jag någon dag senare får in pengarna på banken från min kortförsäljning är det dags att bokföra den bankhändelsen och använda en kassarapport över den dagens försäljning som bildunderlag.

Här kommer nästa fråga, summan in på företagskontot stämmer inte med underlaget från iZettle för de drar av sina transaktionsavgifter innan utbetalning så hur ska jag då bokföra så de avgifterna belastar konto 6570?

Ska jag bokföra enligt exemplet nedan?

2020-12-18_19-59-37.png

mvh/Peter

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-16

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Peter! 

Om vi börjar med din första fråga angående swish-betalningarna så kan du bokföra alla swishbetalningar från samma dag i en gemensam verifikation om du vill, förstår att det kan bli en del verifikationer annars. Gällande din andra fråga så kikade jag på din bild på tänkt bokföring av kortförsäljningen och det ser helt korrekt ut. 

Ha en fortsatt fin måndag! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen