Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bokföring av inköp av evenemang

Om jag köper årskort för ishockey t ex. 2 platser, som jag kan använda och även bjuda med kund. Hur bokförs betalningar av dessa kort?
Vidare hur beskattas detta?
17 SVAR 17
NY MEDLEM

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Hej Chrillesan

Ursäkta att jag har dröjt med att svara på din fråga och vi har verkligen inte glömt bort dig. Jag var på kurs förra veckan och min första tanke var att frågan inte var så svår men om man ska följa reglementet så är den faktiskt lite knepig. Jag lovar att lämna ett svar senast på torsdag!

Hälsningar Pär
NY MEDLEM

Hej

Det här kan låta enkelt men jag skulle nog vilja påstå att det är en ganska krånglig hantering i bokföringen. Problemet ligger i att man inte vet hur biljetterna kommer att användas.

Först lite om de skatteregler som kommer ifråga.

1) Regler om representation. Skattemässigt avdragsgillt belopp är 180 kr/person och tillfälle.

2) Regler om förmånsbeskattning. Den anställde som ser en match skall förmånsbeskattas med biljettpriset för den aktuella platsen i arenan. Därmed blir kostnaden avdragsgill.

Så till själva bokföringen. Jag har tagit fram en egen modell som jag tycker fungerar bra. Börja med att boka upp fakturan på årskorten på ett avräkningskonto. Jag använder 1689, övriga fordringar. Räkna dessutom ut vad varje match kostar per plats, jag räknar med 300 kr i exemplen nedan.

Sen är det dags för match och här redovisar jag tre tänkta scenarier:

1) Du bjuder en eller två kunder. Boka kredit konto 1689 med 600 kr. Debet 6071, avdragsgill representation, 360 kr (2 x 180 kr) och debet 6072, ej avdragsgill representation, 240 kr.

2) Matchen ses av två som är anställda i bolaget. Kreditera konto 1689 med 600 kr, precis som ovan. Debitera sedan kontot för övriga personalkostnader, 7690. Sen tillkommer en extra ”knorr”: de som såg matchen skall förmånsbeskattas med gällande marinadspris. Det beloppet skall tas med i kommande lönekörning och redovisas på rad 51 (avgiftspliktiga förmåner) i nästföljande månads arbetsgivardeklaration.

3) Matchen ses inte av någon, varken kund eller anställd. Matchen har ju spelats och biljetterna är förbrukade, alltså skall konto 1689 krediteras med 600 kr. Men debet då? Vad skall det vara? Om man kan styrka att ingen sett matchen (resa, sjukdom etc.) skall 600 kr bokas på konto 6992, övriga externa kostnader - ej avdragsgilla, eftersom kostnaden inte ”förbrukats” i rörelsen. Kan man inte styrka detta skall den som hade möjligheten att se matchen (men inte tog den) förmånsbeskattas på exakt samma sätt som i punkt 2 ovan. Hårda bud – men så är det. I så fall bokas 600 kr debet 7690, personalkostnader.

Vi är nog många som hoppas på förenklingsregler!

Hälsningar
Pär
NY MEDLEM

Hej,
kan man inte bokföra det som sponsring?
Man får iofs ingen reklam i motprestation men
man får ju gå på matcherna och får underhållning
tillsammans med kund vilket kan gynna affärerna ju?

MVH
Marcus
CONTENT PRODUCER

Hej Marcus!

Eftersom det inte är någon motprestation så är jag mycket tveksam till att bokföra det som sponsring.
Du kan läsa mer om reglerna kring sponsring på Skatteverkets avdragslexikon.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Hur rekommenderar ni att man bokför det i Visma enskild firma då?

MVH
Marcus
CONTENT PRODUCER

Hej Marcus!

Jag håller på att översätta detta till Visma Enskild Firma.
Jag återkommer imorgon med förslag på hur du kan göra.
/Anna
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vi har inte glömt bort dig!
Jag återkommer så snart jag vet mer.
/Anna
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen Marcus!

Jag har utgått från händelserna i Pärs exempel här ovan.

Köpet av biljetterna registreras med utbetalningstypen Betalning av deposition. Utbetalningskonto väljer du det konto som används för utbetalningen.
Då bokförs detta som en fordran.

Händelser:
1: Här gör du en Ny inbetalning till Kassa med inbetalningstypen Återbetalning av deposition och samtidigt en Ny utbetalning från Kassa med utbetalningstypen Representation.

2: Ny inbetalning till Kassa med inbetalningstypen Återbetalning av deposition och samtidigt en Ny utbetalning från Kassa med utbetalningstypen Övriga personalkostnader. På nästa lönekörning till anställd drar du av extra skatt som förmånsbeskattning.

3:  Ny inbetalning till Kassa med inbetalningstypen Återbetalning av deposition och samtidigt en Ny utbetalning från Kassa med utbetalningstypen Ej avdragsgilla kostnader.

Ursäkta sent svar men hoppas att detta hjälper dig!
/Anna

Anna Svensson
NY MEDLEM

Hej, blev tilldelad denna tråd, men tror inte det låter sig göras, då ett företagsårsabonnemang kan ha väldigt obestämda antal, det är i princip omöjligt att veta ett år innan hur många kunder företaget komma bjuda ut, samt hur inbjudan ser ut... med eller utan lunch...

Så jag tycker inte Företagsgolf och hockeybiljetter kan hanteras lika....

Pls advise....

MBH Micke