Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
CHAMPION

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Hej

Jag tror att du måste förhålla dig till skatteregeln att en utgift som är avsedd för extern representation inte får kostnadsföras förrän den förbrukas/används. Det innebär i ditt fall att utgiften inklusive moms för Företagsabonnemanget borde balanseras på t ex konto 1770 och avräknas varje gång du representerar. Vid representationen avräknar du till gällande verkliga belopp och fördelar kostnaden på avdragsgill respektive icke avdragsgill representation samtidigt som du gör avdrag för ingående moms på den avdragsgilla kostnaden.

Mitt tips är också att du kontaktar din golfklubb som säkert har kunskap och erfarenhet av liknande situationer.

MVH
NY MEDLEM

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Tack Roffak, (är du användare precis som jag?)

ska kolla vidare, men det känns verkligen inte lätt. Blir det en runda så blir det typ inget som är avdragsgillt...
Luktar att det blir många rundor för att hitta avdragsgilla tillfällen....och då är det 180+45 som är avdragsgillt, per person, vilket i sin tur innebär olika bokföringar vid olika tider då det är differentierad greenfee...

Ska man då hålla på så till beloppet är totalbeloppet är uppnått och sen spela gratis, eller är det snittkostnaden som egentligen är mer rättvis?

Ni på Visma måste ju kunna ge mig ett bättre svar som går att förhålla sig till nu när antalet events som kan ingå i ett årsabonnemang är volatilt...

MBH Micke
NY MEDLEM

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Hej Micke      

Jag är den förste att hålla med dig om att det inte är lätt. Jag kan tyvärr inte ge dig bättre råd än vad som framgår här i tråden med årskort för ishockey eller vad du och ”Roffak” har kommit fram till. 180 kr med tillhörande moms är avdragsgillt per person. Jag tycker alternativet som ”Roffak” beskriver att man först bokar upp abonnemanget i balansräkningen på konto 1770 eller 1689 som nämns längre upp i tråden är ett bra alternativ och att du sedan avräknar balanskontot allteftersom du representerar.  

NY MEDLEM

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Hej Pär,
inga problem då gör vi så, det innebär att 180+28 per person som är med och spelar (oftast 2) då det är en kund och jag....

Ett par kompletterande frågor, min faktura som är på 10000+600 i moms , vilket då innebär 6% moms, även vid uttag från evenemangspotten? Vilket då skulle bli, 180+10,8 per person....Fast det ingår också ett bunkerkonto som i sin tur gäller i deras restaurang och där är väl momsen 12%

Så min fråga, ska jag ha olika moms för olika delar då jag bara fått en faktura? (med 6% moms)

Det skulle då innebära att jag bör vara ute på 27,77 antal rundor med en kund... (180*2)+(moms*2) = 381,60 * 27,77=10600 :-

Sen skulle man ju kunna göra lunch+golf och då lägga till 90+14 per person = 208+381,60=589,60 vilket då ger ca 18 events inom det års-evenemanget...

(Fast då måste väl alla luncher ligga under 90+14) (Och även dagsaktuell greenfee ligga under 180+moms)

Kommer göra som ni säger men jag tror ingen företagare sköter det så här, fatta vilken admin fram och tillbaka med redovisning eller ekonomi på stora AB'n....

Återkommer längre fram när jag har skaffat lite branschparaxis....

Svinga lugnt 🙂
NY MEDLEM

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Visst önskar vi förenklingar från högre instans, det är verkligen mycket slit för ingenting. Om jag förstått rätt så har du fått en faktura på 10 600 kr inklusive 6 % moms. Säg att vi först bokar upp hela beloppet mot konto 1689 i debet när du får fakturan. Om du är ute o spelar golf med en kund så bokar du 2 x 180 kr i debet på 6071 och 2 x 10,80 kr i debet mot 2641 och krediterar 1689, som du beskriver. Jag får det också till att du måste gå 28 rundor för att allt ska bli avdragsgillt innan säsongen är slut. Det saldo som finns kvar på 1689 när säsongen är slut får man vända mot ej avdragsgill representation.

Har jag förstått dig rätt om man även kan använda samma belopp (10 600 kr) till att äta i golfrestaurangen? Det verkar märkligt eftersom det i så fall är debiterat felaktig moms på fakturan. Mat omfattas av 12 % moms, precis som du nämner. Totalt sett så kan vi inte dra mer moms än de 600 kronorna som finns på fakturan.

I värsta fall får du göra någon annan aktivitet som är enklare att bokföra  😉

NY MEDLEM

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Tack Pär, sitter och fnissar och ler...mm det är en del som är konstigt, men nu vet jag hur jag kan hantera detta.

Tack för bra support och tålamod 🙂

Vi ses snart igen, då det kommer flera andra frågor framöver.

MBH Micke
NY MEDLEM

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra säsongskort.

Hur konterar jag säsongskort till basket som företaget köpt in?
NY MEDLEM

Re: Bokföring av inköp av evenemang

Jag har en följdfråga på det ni tagit upp i denna tråd. 
Har en framtida representation att bokföra (show/underhållning), vi vet ännu inte exakt vilken kund som kommer delta och showen är inte förrän i november. 
Jag tänker eftersom det är struntsummor så bokar jag bara det mot ej avdragsgill representation och utan moms. 
Kan jag göra så? 

Sen läste jag även ovan ang. att representationen ska kostnadsföras då den förbrukas, vilket i detta exemplet bör bli i nov, måste jag då periodisera detta, trots att det är en struntsumma (1000:-)?

Ytterligare en liknande fråga, 

Vi köper in ett klippkort på lunch vilket vi använder när vi köper lunch till kunder. 
Här vet jag ju inte vem som kommer bjudas på lunchen eller när, men vet att det kommer vara extern representation. Ska man då boka detta mot ett balanskonto och kostnadsföra allt eftersom man använder kortet? Eller kan jag bara boka hela beloppet mot ej avdragsgillt för att slippa all extra administration?