Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av inköps/försäljning av fastighet/bostadsrätter och relaterade kostnader - Vad händer om det går över ett bokslutsår

Hej,

Jag har en enskild firma som har som affärsidé att köpa, renovera och sälja fastigheter och bostadsrätter. Firman är ej momspliktig för att bostäder som jag säljer är ej momspliktiga. Jag är nybörjare i bokföringen och jag använder Visma eEkonomi.

Hur bokföras man inköps/försäljning av bostadsrätter? Om det går över ett bokslutsår hur ska detta hanteras då?
Ska inköpet av fastighet/bostadsrätt bokföras som lager eller pågående arbete?

Ska dyrare material som kylskåp tvättmaskiner köksutrustning etc bokföras som pågående arbete eller som kostnad?

Vad rekommenderar ni när det gäller billigare material som målarfärg, penslar, annat material?

Jag kommer att köpa också en hel del tjänster från andra företag för renoveringsarbetet, hur bokföras man detta för att koppla kostnader till fastighet/bostadsrätt om jag kommer att sälja fastigheten nästa år? Hur hanterar jag avgiften som ska betala till bostadsrättsföreningen, räkningar (el, etc..) och arvode till mäklare?

Kan ni snälla göra ett exempel med debet/kredit och vilket konto ska man använda?
T.ex:
-jag köper en bostadsrätt september 2014 för 1.000.000:-
-jag köper kylskåp för 15.000:- (dyr material? Eller?)
-jag köper köksmöbler för 60.000:- (dyr material)
-jag köper målarfärg för 500:- (billig material)
-jag köper tjänster för att renovera badrummet (rörmokaren) 40.000:-
-jag betalar 6.000:- ang. 6 månader avgift till bostadsrättsföreningen
-jag betalar 1.000:- ang. 6 månader el räkningar
-jag betalar 30.000:- arvode till mäklare
-jag säljer bostadsrätten renoverat mars 2015 för 2.000.000:-