Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av köp av logotyp från Australien

Hej!

Mitt företag har precis köpt en logotyp från företaget 99designs Pty Ltd i Australien.

Det gjordes genom ett kortköp och vi fick därefter ett kvitto på $518 som på banktransaktionen dragits som 4654,62 kr.

Vi skapade bankhändelsen genom att klistra in raden från vårt SEB-konto och ska nu matcha denna. Vi känner oss här helt vilsna och tar tacksamt emot råd och tips!

5 SVAR 5
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU får du hjälp med hur inköpet ska bokföras och du ska kika på exemplet för Inköp av tjänst utanför EU då det enligt skatteverkets hemsida ska klassas som en tjänst om leveransen av logotypen skett online. 
Leverans online, alltid tjänst
När produkter som exempelvis information, program, spel, bilder,filmer eller musik levereras på elektronisk väg (online) sker inte någonleverans av ett materiellt ting. Det är därför inte en leverans av en vara
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa!

På sidan du länkade till står detta exemplet:
Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-
2645 momskod 48                 debet   2 500:-

Konto 4531 är alltså "Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms"

Skulle jag kunna köra som på ovan fast istället för konto 4531 ta 6930 ("Kostnader för varumärken m.m.") och manuellt lägga till momskod 22?

Eller om jag frågar så här: är det mer rätt att bokföra på ett mer precist konto (t.ex. 6930) än ett mer allmänt sådant (t.ex. 4531) eller spelar det ingen roll?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du kan absolut bokföra på 6930.
Det är egentligen inget som är mer rätt än fel, men 6930 är ett kostnadskonto som det oftast bokförs logotyper på så det passar sig för dig 🙂

Ha en fin dag!

/ Linnéa
Yohanna_a
UTFORSKARE

Hej!

 

Jag har gjort något liknande som i denna tråd, köpte en logotyp från ett företag i USA och gav dem mitt VAT-nr men det togs inte upp på fakturan och där står heller ej någon moms specifierad, så jag antar att hela kostnaden på $60 bokförs som en utgift? Jag betalade via PayPal som också lade på en avgift, sammanlagt har det dragits 673,45kr från mitt konto. Som underlag tänker jag att jag kan ladda upp både fakturan samt kvittot från PayPal men frågan är hur detta bokförs? Vilka konton? Omvänd skattskyldighet?

Hej Yohanna_a!

 

Tack för din fråga.

Det stämmer att hela kostnaden bokförs som en utgift och det ska redovisas en omvänd skattskyldighet på köpet. Du kan bokföra kostnaden för logotypen på konto 4531 "Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms", alternativt 6930 som nämns här ovan. Det viktiga är att du har momskod 22 på kontot så att köpet redovisas i ruta 22 i momsrapporten samt att det redovisas en omvänd skattskyldighet på konto 2645 (ruta 48 i momsrapporten) och konto 2614 (ruta 30 i momsrapporten).

Avgiften från Paypal bokförs på konto 6570 "Bankkostnader" utan momskod.

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela