Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JL____
MEDLEM

Bokföring av kreditfaktura från leverantör - eEkonomi

Hej!

Köpte reservdelar och betalade dem direkt. Delarna var fel så dem skickades tillbaka. Har nu fått en kreditfaktura (pengarna är inte insatta på företagskontot). På kreditfakturan får jag dock betala 100 kr i frakt.

Hur ska jag bokföra detta, och när, ska jag vänta tills pengarna är insatta på kontot, eller hur går jag tillväga?

Det är olika datum och även olika moms då momsgrundad summa är 100 kr lägre på kreditfakturan.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du lägger först och främst in din ursprungliga debet under Inköp - Leverantörsfakturor.

Din kreditfaktura lägger du även den in under Inköp - Leverantörsfakturor - skapa en ny faktura och bocka i kredit. 

Denna faktura ska bokföras med samma konton som din debet. Däremot undrar jag över frakten - Var denna summa angiven på din kreditfaktura?

I scenariot att den är inkluderad ska detta läggas som ett ytterligare konto på din leverantörsfaktura i programmet, exempel på konto är 5700 - Frakter och transporter.

/Hanna

Tack för svar!

Ja frakten är angiven på kreditfakturan. På fakturan var det ingen frakt, men när jag skickade tillbaka varorna fick jag stå för frakten som företaget betalat när de skickade varorna till mig, för att täcka deras kostnader.

Menar du att jag bara ska lägga till konto 5700 på kreditfakturan jag skapar?

Hur gör jag när pengarna kommer in på kontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Om jag förstår dig rätt så har företaget dragit av frakten från beloppet du skulle få tillbaka, dvs att du får ett lägre totalbelopp angivet på fakturan?

I det läget kan du följa nedan instruktion:
1. Skapa en kreditfaktura med samma leverantör.
2. Ändra totalbeloppet till det beloppet som det är skrivet att du ska få tillbaka. 
3. Lägg dit det nya momsbeloppet. 
4. Lägg till ditt konto för frakten, exempelvis 5700 - Frakter och transporter med 100 kronor i debet. 
5. Lägg det övriga beloppet i kredit och ange på ditt vanliga inköpskonto. 

Återkom gärna om något känns oklart eller om scenariot är annorlunda!

/Hanna
JL____
MEDLEM

Jättebra förklarat, tack!