Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

carhin
MEDLEM

Bokföring av leverantörsfakturor över årsskiftet - Kontantmetoden

Hej!

Gick från Visma Förening till eEkonomi i november och det har inte varit lätt. Har t ex inte förstått hur man skulle hantera leverantörsfakturor över årsskiftet när man bokför med Kontantmetoden. Försökte få hjälp men hänvisades hela tiden till Forumet och hoppas nu få hjälp i kaoset. Fick  fakturor i december som skulle betalas först januari 2023. Den första betalades 3 januari (kostnaden ska belasta 2023) och scannades in till eEkonomi.

Bokföringen blev så här, automatisk ver i dec 2022; 2440 Leverantörsskulder kredit och 4016 Bostadsrätterna debet. Kostnaden hamnade alltså på fel år och jag får göra en omföring 2022; 4016 kredit och balanskonto debet 2990 eller 2998 eller något annat? 2023 vänder jag till 4016 debet och balanskontot kredit.

-Automatiskt gjordes också en ver i januari 2023 med konto 2440 debet och 1930 Företagskonto kredit.

-Eftersom jag inte var med på noterna så tog jag bort den automatiska ver med korrigeringsver.

-Sedan kom jag på att det var fel så jag ”rättade till” med en manuell ver med konto 2440 debet och 1930 Företagskonto kredit. Nu borde det väl vara rätt men enligt uppgifterna vid sidan av stapeldiagrammet på startsidan finns fortfarande en förfallen faktura på det beloppet. Varför?

När jag nu ska bokföra nästa faktura som kom i dec och betalades 30 jan 2023 så gör jag alltså ingenting förutom att kostnaden säkert hamnar fel så jag får omföra till rätt år igen?

Tacksam för svar!

Carina35

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @carhin 

Först och främst vill jag hälsa dig varmt välkommen som ny forummedlem. 

 

Förstår att det är mycket som är nytt men jag hoppas och tror att vi ska kunna hitta ett arbetssätt som kommer att passa dig bra. 

 

Rent bokföringsmässigt låter det som du har gjort rätt genom att lägga in fakturan på fakturadatumet sedan göra en manuell verifikation på 2022 och en på 2023 för att boka om kostnaden till rätt år.

 

Däremot känns det som om något blivit lite fel när du gjorde gjorde betalningen av fakturan. Som jag ser det så bör du gjort rätt om du fick verifikationen med 2440 och 1930 på 3 januari 2023 men då borde inte fakturan ligga kvar som förfallen på startsidan. Detta behöver supporten kika på. Hänvisa gärna till denna forumtråden. 

 

För att underlätta framåt när du lägger in en ny faktura som ska hanteras på samma sätt så kan du använda Periodisering på leverantörsfakturan och periodisera 1 månad framåt i tiden, det vill säga fakturadatum på december med periodisering på januari.

 

Välkommen att kontakta mina kunniga kollegor på supporten ska vi kika hur det ser ut i ditt program. 

 

//Tinna

 

 

 

 

Hej!

Tack för ditt svar och all hjälp jag fick av både supporten och dig!! Äntligen har uppgiften förfallen faktura tagits bort från stapeldiagrammet.

 

Har en fråga till angående den andra fakturan med datum december 2022 och som ska betalas först 30 januari 2023. Den avser amortering på två lån och ränta på dessa för tiden 30 oktober 2022 till 29 januari 2023, dvs 60 dagars ränta ska bokföras på 2022. Jag har tidigare gjort en verifikation 2022 och bokfört 8410 debet och 2998 kredit. Tidigare brukade jag bara vända verifikationen året därpå. 

Om jag nu ska periodisera fakturan 1 månad framåt så ska jag väl bokföra alla kostnader som vanligt men hur gör jag med den del av räntan som

är periodiserad? Jag kanske för enkelhetens skull ska göra en separat verifikation som tidigare och vända den 2023?

Vad gör jag 2023, gör programmet automatiskt en ny verifikation där jag ska debitera kto 2440 och kreditera kto 1930?

Mycket tacksam för svar!

Carina

Hej!

 

Vad roligt att höra och att allt löste sig med ditt tidigare ärende.

 

Själva fakturan bör du hantera så som andra leverantörsfakturor över åren, dvs som i detta tipset. Programmet känner av att fakturan har datum i 2022 och kommer därmed bokföra upp den som leverantörskuld när du matchar mot betalningen i 2023, och samtidigt kommer den bokföra bort skulden från 2440 mot bankhändelsen. För att sedan periodisera räntan så att en del hamnar på 2023 så får du göra en verifikation i 2022, där du bokför mot 8410 kredit och 29XX i kredit, tex 2998 som du föreslår. Sedan gör du en spegelvänd verifikation i 2023. Fakturan som du bokför hanterar du som normalt, dvs delar upp amorteringen och räntan och bokför som det vore vilken annan leverantörsfaktura under året. Det blir alltså precis som du säger en manuell hantering och en separat verifikation som du sedan vänder i 2023. 

 

Ha det fint, hoppas detta gjorde det lite klarare för dig!

Josefine