Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av momsdeklaration (årlig) efter årsredovisning är gjord

Hej,

 

Jag har en fråga om bokföring av momsdeklaration. Det är så att vi har gjort årsbokslut och upptäckt att vi glömt skicka in momsdeklarationen (görs på årsbasis). När vi kollar i visma så ser vi att det går att generera en momsdeklaration men den går inte att bokföra eftersom vi redan gjort årsbokslut. Min fråga är hur man löser det på bästa sätt? Att låsa upp och bokföra momsdeklarationen känns fel. 

 

Tack på förhand.

4 SVAR 4
LW -60
UTFORSKARE

Gör momsdeklarationen och bokför det hela så nära bokslutsdatumet det går.

 

Mvh Lena

Hmm Problemet då kan väl vara om det är stora belopp på 2611,2641 och dom då "blåser upp" balansräkningen genom att hamna på olika ställen. 2611 är ju en skuld och 2641 en fordran som då egentligen skall bokas netto som skuld eller fordran.  Sedan är ju frågan om det är det som är missat. Du skriver att ni missat att skicka in den vilket är en helt annan sak. Siffrorna kan ni ju se ändå och då är det bara att göra den manuellt hos skatteverket.se men det är kanske det som är problemet?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi missade att bokföra momsdeklrationen i visma e-ekonomi (checklista innan man gör årsbokslut). Så vi har gjort årsbokslutet utan att välja "bokför momsdeklaration". Vi upptäckte det när skv frågade om vår momsdeklaration. För att kunna välja bokför i efterhand så vill visma låsa upp bokföringen, så någonting kommer ändras, det vill vi såklart undvika.

 

Siffrorna får vi från visma och kan fylla i manuellt hos skv. Bokför man momsdeklratationen via visma så får man filer som man kan skicka in. (Det är inga stora belopp det handlar om, ingen verksamhet i bolaget endast ett inköp av just visma e-ekonomi det handlar om).

Det som ändras, är att 2611 och 2641 ersätts av 2650 eller 1650. Om det är som jag tolkar det hela, att det enda som måste till är momsredovisningen, så blir det ingen skillnad för resultatet (om du inte gör någon annan ändring). När man gör bokslutet, så hamnar dessa konton under samma flagg (men undantag finns naturligtvis). Du kan låsa upp och göra momsen klar.

 

Mvh Lena