Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jim Andersson
MEDLEM

Bokföring av preliminär F-Skatt, Akitebolag

Hej!

 

Jag har stött på ett litet problem kring bokföringen av min första preliminära f-skatt

 

Jag inledde det hela med att ladda ner en SKF-fil från Handelsbanken, och bokförde flytten av mina pengar från Handelsbanken till skattekonton "INTERNET BET 1" (1930 kredit / 1630 debet), med datumet 2024-05-06

 

Sedan får jag två förslag från mitt skattekonto (som är synkat med Visma eEkonomi), en med namn "debiterad preliminärskatt" (24-05-13) och en med namn "inbetalning bokförd 240506". Den förstnämnda bokför jag med 1630 kredit / 2510 debet - men frågan som lyder, vad gör jag med den andra "inbetalning bokförd 240506"? I mitt huvud känns den helt överflödig och alla "mallar" man hittar nämner ingenting om detta - bör jag bara radera den?

 

Tack på förhand,

Jim

2 SVAR 2

Hej!

 

I just detta fall så kan du bara slänga posten  "inbetalning bokförd 240506" eftersom den redan är bokförd.

 

Nästa gång när du ska matcha inbetalning till skattekontot så ska du från Företagskontot välja Matcha - Överföring mellan egna bankkonton - Skattekonto - välja rätt händelse i rullgardin - Bokför. Då matchar du dessa två transaktioner mot varandra. Tänk bara på att det tar ett par dagar för pengarna att komma fram till skattekontot och komma in i eEkonomi så du får ha tålamod några dagar 🙂

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Hej Lovisa,

 

Tusen tack för så snabbt och tydligt svar, enormt uppskattat!

 

Allt gott,

Jim