Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av punktskatt (alkoholskatt)

Hej!
Jag har ett bryggeri som är ett AB, använder eEkonomi. För lagerbokföring använder jag en separat bok där in- och utleveranser i skatteupplaget dokumenteras. Där förs även punktskatten in för varorna när de lämnar upplaget. Varje månad ser jag då tydligt vilken punktskatt som ska deklareras.

I eEkonomi konteras sålda artiklar på 1920 (D), 3051 (K) och 2611 (K). Jag har inte hittat något sätt att lägga till 2669 (K). En del av det som belastar 3051 utgörs ju av punktskatt.

Förslag på lösning:
Jag har skapat ett eget bokföringsförslag (manuell verifikation) för punktskattedeklarationen enligt följande:

3051 (D)
2669 (K)
2669 (D)
1630 (K)

Tanken är att summan av punktskatten som jag har i boken förs in på dessa konton när det är dags för deklaration varje månad. Vid betalning av punktskatten konteras slutligen,

1630 (D)
1920 (K)

Blir det rätt att göra på det här sättet, en gång per månad?

Med vänlig hälsning, Jonas

31 SVAR 31

Hej!

Som jag skrivit tidigare är jag inte helt säker på hur reglerna gällande detta ser ut, men som jag tolkat det tidigare så är en del av det beloppet som du säljer för, inte en intäkt utan en skatt. därför minskar du intäkterna på konto 3051 och lägger på ett skuldkonto för skatt (2669).

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Anna, 

Två frågor;

1. Se bifogad bild, är det så den manuella verifikationen skall se ut? 

2. I momsredovisningen (kvartal) så slår inte minskningen av 3051 igenom. Tar jag däremot ut en resultaträkning så är det lägre försäljningsbeloppet korrekt. 

Vad är det som blir fel?

Hej!

Beloppet i ruta 05 ska väl inte minska? Det är därför momskoden på konto 3051 tas bort..?

@Jonas: Har du fått dina momsdeklarationer och redovisningar att bli korrekta när du har jobbat utefter detta sätt?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Ja, jag tror det har blivit rätt men detta är inte min starka sida. Har inte fått upp någon varning när jag gjort momsredovisningen, det borde jag väl ha fått om det inte stämde?
3051 minskar med punktskatten så att omsättningen går ner vilket också känns rimligt?

/Jonas

@Fd medlem,

 

3099 är ett intäktskonto som är tänkt att användas vid periodiseringar. Vill du inte använda 3051 så går det bra att kopiera det kontot och göra de inställningar som du önskar. För att kopiera går du in i kontoplanen och kan sedan trycka på det konto du önskar kopiera. 

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, hur är det med 3750 Punktskatter? Det verkar vara utan kopplat momskonto

Jag har verkligen försökt att läsa mig till hur allt med punktskatt ska bokföras. Det har skett lite ändringar sedan första frågan i detta inlägget så jag vågar inte ge dig ett svar eftersom det finns en risk att mitt svar är felaktigt, och jag vill inte ha på mitt samvete att jag gett dig ett felaktigt svar. 

 

Min rekommendation är att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med detta och för att vara säker på att du får ett korrekt svar. 

 

Vi kommer se över innehållet i detta inlägget och eventuellt ta bort det om vi inte  får kläm på hur det ska bokföras. 

 

/Lisa 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jonas, problemet blir att 3051 inte minskar i momsrapporten efter att ha gjort bokningen. Trodde den skulle visa på lägre försäljning (då punkskatt ej ska räknas som förs) ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

ANNA:

Exempel: (Siffrorna är påhittade.....)

Vi fakturerar för totalt 10,000kr inkl moms.

3051 = 10,000kr totalt
Moms = 2,500kr
Punktskatt = 2000kr

Då borde jag väl redovisa en försäljning (3051) till Skatteverket på: 10,000 - 2500 - 2000 = 5,500kr?

Borde det inte vara beloppet 5,500kr i momsrapporten?

Just nu är det 7500kr.

Hej!

Jag är som jag sagt tidigare inte någon expert på det här med punktskatten.

Jonas skrev i augusti efter att ha kontrollerat med Skatteverket:
I ruta 05 ska beloppet vara inklusive punktskatten, ruta 10 inkluderar momsen på både varan och punktskatten.
Jag tolka det som att beloppet borde vara 7500:- och det är vad jag har utgått ifrån i mina lösningar.
Kontakta gärna Skatteverket och säg vad de säger i ditt fall så vi kan vara säkra på vår sak.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste jag använda just 3051 för att boka bort skatten från intäkter? Kan jag inte använda tex 3999 som vad jag kan se, inte har något momskonto kopplat?