Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

carhin
MEDLEM

Bokföring av ränta på Sparkonto

Hej! Tack för all hjälp sist!

 

Min fråga idag är hur man bokför ränta på Sparkonto. På Affärskontot är räntan noll men på Sparkontot fick vi vid årsskiftet ränta och den måste ju bokföras för att banktillgodohavandet ska stämma.

Tacksam för svar, om det går idag!

Vänliga hälsningar

Carina

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om Sparkontot står på företaget ska det bokföras på konto 8311 som ränteintäkt.

 

Om Sparkontot står på en privatperson men används i företaget ska det bokföras som egen insättning på konto 2018 (EF) eller 2893 (AB). I detta fall bör räntebeloppet stämmas av mot utskickad kontrolluppgift.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej och tack så mycket för ditt snabba svar!🤗

Jag har ytterligare en fråga angående detta eftersom jag aldrig bokfört någon ränteintäkt förut. Föreningen har tre bankkonton, ett affärskonto 1930, ett e-kapitalkonto med ränta och ett konto med bunden ränta på ett år. E-kapitalkontot har idag kontonr 1940 men det är inget transaktionskonto utan vid behov överför vi pengar från detta kontot till 1930 Affärskontot. Är det rätt konto och kan jag i så fall lägga upp ett underkonto 1941 till det bundna kontot (1 år) med ränta? Har kollat kontoplanen men tycker inte att beskrivningen av kontona stämmer riktigt.

Tacksam för svar!

Mvh

Carina

Hej

 

Tycker att du väljer 1941 och justerar beskrivningarna så att de passar eran verksamhet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Tack så mycket för all hjälp!

Mvh

Carina