Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av självfakturerad kundfaktura - eEkonomi

Jag använder programmet eEkonomi.

Min kund skriver sina leverantörsfakturor själv och skickar kopia till mig för påseende (självfakturering). Dessa fakturor har en egen nummerserie som är unik för mig som leverantör. Hur bokför jag lämpligen dessa fakturor i programmet?

Hälsningar,
Daniel Peterson
11 SVAR 11
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej hej!

Fakturan ska bokföras enligt samma regler som vid en vanlig faktura som skickas till köparen. Antingen registrerar du en kundfaktura i programmet utan att skicka den eller bokför du detta manuellt. Om du vill bokföra det manuellt kan du förslagsvis använda konto 1518 istället för 1510 som är reserverat för kundfakturor som standard.

I båda dessa fall är det köparens självfaktura som gäller som underlag.

Hur blir fenomenet om jag själv vill skapa "självfaktura" åt min kund?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! Tack så mycket!

Hej @NiemelaF!

Den länken du frågar efter bortplockad men kolla gärna i tråden Hur bokför man en självfaktura från kund på konsulttimmar så hoppas jag att den kan hjälpa dig. 

Ha en fin eftermiddag! /Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör man med fakturanr? Det stämmer ju inte internt i eekonomi med självfakturan

Nej du har ingen möjlighet att ha separata nummerserier för dina fakturor utan enklast är kanske att bokföra detta manuellt i programmet. Annars får du notera fakturanumret som eEkonomi genererar på fakturan du får från din kund så att du har koll på läget.

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Självfaktura för försäljning av konsulttjänster.

Hej,
Jag har drivit ett konsultbolag inom systemutveckling i lite drygt ett år och sedan en månad tillbaka så har min kund börjat med självfakturering. Så istället för att jag ställer ut en faktura mot dem så mottager jag nu en faktura med det beloppet som jag skall få insatt på mitt konto.

Detta gör ju att det blir omvänd skatteskyldighet.

Jag använder eEkonomi (EF) där jag tidigare bara har valt att skapa en ny kundfaktura varpå systemet skapat en faktura mot följande konton:
3051 (K)
2611 (K)
1510 (D)

Det jag undrar är egentligen hur jag skall gå tillväga för att bokföra denna faktura? Är det en manuell verifikation mot samma konton som ovan skall skapas, eller är detta en leverantörsfaktura?

Fiktiva siffror:
Totalt belopp exklusive moms 25,00% 1 000,00 SEK
Moms 25,00% 250,00 SEK
Totalt fakturabelopp 1 250,00 SEK

Tack på förhand!

Hej,

Länken Självfaktura för försäljning av konsulttjänsterFungerar inte för mig. Det vore intressant att se den tråden, då det låter som exakt min fundering.

Adde12
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette [Aktiebolag] : Skapa en "självfaktura" åt kund - eEkonomi.

Hej,

mitt bolag har en kund som utnyttjat min tjänst att sälja biljetter. Försäljningen av biljetterna sker alltså via mitt bolag och så är tanken att jag skall skapa en "självfaktura" åt kunden och sända denne så att denne kan erhålla rätt utbetalning från mitt bolag.

1) Hur går en sådan typ av faktura att skapa i eEkonomi?

2) Hur bokför jag en sådan faktura?

Exemplifiering:

Överenskommelsen är att biljetterna säljs på uppdrag av kund via mitt bolags sida.
Mitt bolags kunds kunder betalar med kort på mitt bolags sida.
Betalningen registreras på mitt bolags bankkonto.
Efter att säljperioden är slut, skall mitt bolag göra en sammanställning och skapa en "självfaktura" som visar vad kunden skall erhålla i pengar efter att diverse avgifter har räknats av. Denna skickas sedan till kunden och mitt bolag gör sedan en utbetalning till kunden enligt överenskommelse.

Tack på förhand!

~Andreas

Någon som har ett svar på min fråga ovan?

.

Du hittar den nya konversationen här: Självfaktura åt kund - eEkonomi