Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

bjjo73
MEDLEM

Hur bokför man en självfaktura från kund på konsulttimmar

Hej!

OBS att jag är ny på bokföring så jag reserverar mig för ev. dumma/självklara frågor.
Jag har sökt genom forumet efter svar på dessa frågor men lyckas inte hitta något som känns direkt applicerbart för mina förutsättningar som trots allt är väldigt vanliga i industrikonsultbranschen bland småföretagare.

Bakgrund:
Jag har ett AB som enbart säljer konsulttimmar via en konsultmäklare som administrerar ramavtal mot en större slutkund jag utför arbetet åt, så i princip är min enda affärsmässiga kund konsultmäklaren.
De skickar en självfaktura till mig varje månad någon vecka innan de betalar in ersättningen ca 30 dagar efter utfört arbete på mitt företagskonto 1930.
Deras självfakturor har en nummerserie som är löpande/ökande men inte individuell för mina fakturor, det kan hoppa några tusen nummer upp mellan fakturanumren.
Mäklaren tar ett arvode på ca 5% av min timtaxa mot slutkunden men det är redan avdraget i inbetalningen jag får från konsultmäklaren så i princip har jag bara en 5% lägre timtaxa än jag skulle haft om jag kunde gå direkt mot slutkunden, förutsätter att det inte går att ta upp som en "kostnad" eller liknande.

Mina förutsättningar är:
- Bokför enligt kontantmetoden
- Redovisar moms per kvartal
- Får betalt av min kund inklusive moms som jag sedan betalar tillbaka till Skatteverket samtidigt som jag momsredovisar manuellt på deras hemsida (har väldigt få transaktioner per månad och inte kommit så långt att jag redovisar via fil från Visma).

Mina frågor:
1. Hur ser konteringen ut av självfakturan enligt kontantmetoden om jag t.ex. får 10 000kr insatt på mitt FTG-konto inkl. 25% moms?
Min tolkning av kontantmetoden är att jag enbart bokför intäkter när jag får pengarna och inte när jag får fakturaaviseringen:
1930 Debet  10 000kr
3041 Kredit    8 000kr
2611 Kredit    2 000kr
Stämmer detta?


2. Är lite snurrig efter allt googlande i diverse forum, hos BFN och Skatteverket efter konkreta svar ang. hur jag måste registrera / numrera mina inkommande självfakturor från konsultmäklaren.

Vi har ett "self billing"-avtal där det ingår i deras 5% "arvode" att tillhandahålla självfakturor som jag tar emot digitalt (pdf).
De innehåller allt en faktura ska innehålla, jag är ansvarig för att kolla så allt stämmer och begära ny faktura om något är fel. Är allt ok säger jag inget och därmed är fakturan godkänd.
Pga kontantmetoden ser jag dessa fakturor som det enda verifikat/originalunderlag jag behöver till min bokföring av de intäkterna, vilka jag borde kunna stämpla med verifikatnumret för bokföringsposten som Visma skapar i min egen, enda nummerserie jag har hittills (A1, A2 etc.), precis som jag gör med leverantörsfakturor som jag betalar?

- Stämmer detta eller MÅSTE jag ska skapa en ny faktura i Visma med samma nummer som kundens självfaktura enbart för att deras fakturanummer inte stämmer med min egen verifikatserie som går från A1 och uppåt?
- Isåfall, hur lägger jag till en sån serie med hopp i nummerföljden om det ens är möjligt/tillåtet?
- eller MÅSTE kundens fakturanummerserie vara obruten och unik för mig och överensstämma med de verifikat jag kopplar till bokföringsposterna?
Jag har ett helt gäng fakturor att strukturera upp och tvivlar på att kunden kommer kunna ändra numren på dem i sitt system i efterhand.
Deras självfakturor kan heta t.ex. 712345 för september och 723456 för oktober.

Jag har säkert missat någon regel kring fakturanumreringen eftersom jag aldrig själv har behövt skapa några egna fakturor pga självfaktureringen, vilken inte går att välja bort och jag i princip "betalar" för att få utförd av kunden.

Det verkar förekomma en hel del frågetecken kring vad som faktiskt gäller för bokföring av den här typen av inkommande självfakturering av momsbelastade tjänster trots att det är vanligt i tjänstekonsultbranschen.
Jag har försökt hitta konkreta svar hos BFN och Skatteverket men nästan all info man hittar handlar om fakturametoden för byggtjänster/varor och skrotupphandling där kunden själv får betala in momsen och knappt något nämns om fakturanumrering när någon annan än man själv skapat fakturan.

Hoppas jag inte snurrat till frågorna alltför mycket och att någon av experterna eller de mer seniora företagarna här känner igen situationen och kanske har några bra tips!

Tack på förhand!
Mvh,
Björn

7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,
Det finns regler när det gäller självfaktura, dels så ska du ha en egen nummerserie hos den "kund" som skapar självfakturorna. Detta är tyvärr något som inte brukar gå att uppfylla, men jag vill ändå att du ska veta att det egentligen är ett krav.

När det gäller själva bokföringen så får man inte kvitta intäkter mot kostnader utan du ska bokföra hela din intäkt och sen även bokföra kostnaden på 5 %. Det innebär att självfakturan som du får av konsultmäklaren ska innehålla två olika moms, både in- och utgående moms. De 5 procenten som de tar i arvode ska alltså särredovisas på fakturan/avräkningen som du får.

Om du sålt timmar för 10 000 kr + moms så har du en kostnad på 500 kr + moms, det ska då vid utbetalningen redovisas enligt följande:
1930  debet 11 875,00
3041  kredit  10 000,00
2611  kredit    2 500,00
6090  debet    500 kr
2641   debet   125 kr

Konto 6090 är ett konto för övriga försäljningskostnader. Här kanske du hittar något som du tycker är mera lämpligt, men konsultmäklaren är ju lite en förutsättning för att du ska få betalt för dina timmar och då kan jag tycka att det blir en försäljningskostnad.

Hoppas att detta hjälper dig att komma vidare.

Hej och tack för det blixtsnabba svaret!

Som du skriver verkar det tyvärr svårt att få en egen nummerserie av kunden som är ett stort konsultmäklarbolag med hundratals leverantörer i hela Europa, jag hade för dålig koll på dessa krav när jag ingick avtalet och frågan är hur man gör med de redan utställda fakturorna även om jag skulle få till en egen nummerserie i fortsättningen?
Det kanske inte ens är möjligt?

Jag var nog lite luddig ang. de 5% som konsultmäklaren tar som "arvode" mellan mig och slutkunden, vi leverantörer är inte inblandade själva transaktionen för konsultmäklararvodet, jag förhandlar mitt pris direkt mot konsultmäklaren och de i sin tur förhandlar upp det med 5% (för tillfället) mot slutkunden som betalar arvode och intäkt direkt till konsultmäklaren via egna avtal.
Det finns dock beskrivet i mitt kontrakt med konsultmäklaren att de har en procentsats av taxan som går ut till slutkunden.
Jag ser aldrig någon redovisning av detta i deras självfakturor som bara har en lägre timtaxa specificerad än vad de själva säljer vidare mina timmar för mot slutkunden.
I detta fallet har jag ju ingen kostnad eller underlag att bokföra mot 6090 och 2641 om jag förstått rätt?

Tack för supporten!
Mvh,
Björn

Det stämmer, då får du hoppa över just den bokningen, det blir istället endast en försäljning.
Du kan nog tyvärr inte göra så mycket mer än att påpeka för konsultmäklaren att du enligt de regler som finns ska ha en egen nummerserie, men antagligen kommer det inte att ske någon förändring. Det här är ett jättevanligt problem i de branscher där man aldrig fakturerar själv, t ex avräkningar från åkeriföreningar, mejerier, slakterier mm.

Ok, stort tack för feedbacken, den hjälper! 🙂

Ja det är trist att en sådan till synes enkel grej ska vara så svår att få till!
Frågan är om det är någon vits eller om det ens går att skapa fakturor i Visma (som man bara kopplar till bokföringsposten) med samma nummer som kundens självfakturor för att försöka göra "det bästa av situationen" inför ev. framtida revisioner?
Jag har aldrig skapat en faktura i Visma men gissar att man inte kan styra numreringen annat än på vilket nummer den börjar och med vilket intervall den räknas upp?

Alternativt att jag stämplar självfakturorna med Vismas verifikatnr som om de vore leverantörsfakturor?
Om man lyckas få en egen nummerserie från kunden, hur knyter man de numren till bokföringsverifikaten som Visma skapar?

Vet inte riktigt hur man ska hantera det på "minst felaktiga sätt" såhär i efterhand och kanske snurrar till det mer än nödvändigt, haha.

Du ska inte lägga jobb på att skapa nya fakturor. Eftersom du bokför efter kontantprincipen så tycker jag att du använder självfakturan som underlag i din vanliga verifikationsserie. När räkenskapsåret är slut så kan du be din konsultmäklare skriva ut ett underlag från deras reskontra där samtliga självfakturor som är skapade för din räkning finns noterade med nummer, belopp och datum. Det underlaget borde räcka för att visa att du inte undanhåller några intäkter. 
I verifikationstexten så skriver du lämpligen numret på självfakturan, det gör att man lätt kan pricka av listan från konsultmäklaren mot försäljningskontots huvudbok.
Lycka till!

Det låter ju klart vettigt, stort tack för råd & tips! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har gjort en egen faktura med min egen fakturanummerserie och lagt in i Visma jag använder mäklarens egenfakturanummer som  er referens i min faktura.  sedan sparar jag båda tillsammans som underlag.

det ger möjligheten att få bokföringen att se normal ut med försäljning via faktura och när det är betalt så möte den fakturan av en kassahändelse precis som vanliga fakturor.

tar inte lång tid och det är enklare vid kontering då jag bara behöver matcha bankhändelse med faktura