Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av skulder till ägare

Finns det något bokföringstekniskt sätt att hålla koll på hur mycket företaget har i skuld (kort- eller långfristigt) till ägare i företaget. Jag vet att jag kan använda 2893 för kortfristiga skulder, men om två ägare för in pengar i företaget och det finns en stor mängd mindre skulder summerade på 2893, finns det något smart sätt att ha koll på vilken summa pengar som företaget är skyldig respektive ägare?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240214

6 SVAR 6
KenArd
CHAMPION

Hej Sofie,

Alternativ 1
Kopiera 2893 och ha ett konto för respektive ägare. Kan döpa dom till skuld xxxxxxx (namn)

Alternativ 2
Fortsätt att använda 2893 för samtliga ägare men lägg tal en resultatenhet för respektive, kan också döpas med namn för enkel uppföljning. (Se bokföring/resultatenheter i programmet)

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Kenneth! Det hjälper mig mycket. 
// Sofie 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har nu aktiverat resultatenheter för att använda mig av detta. Finns det något sätt att få en utskrift per resultatenhet så att man kan få en summering av företagets skulder till en viss individ? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sofie!

När du aktiverat resultatenheter får du också möjlighet att göra urval på dessa, dels på t ex Resultaträkningen som du finner under Transaktionsanalysen, dels om du går vägen via Bokföring - Utskrifter. 

Hoppas det var detta du sökte.

Tack för ditt inlägg!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det var precis det jag sökte efter. Tack! 
// Sofie 
KenArd
CHAMPION

Glöm inte Ekonomiöversikt om du vill addera lite "Jurassic Park" till utskrifterna;)

MVH

Kenneth