Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av trängselskatt från och till arbete

Hej, 

Jag undrar hur jag ska göra för det fallet jag önskar dra av trängselskatt i min firma. 
Jag åker till och från jobbet med vår privata bil som förvisso är skriven på min fru. Varje månad får hon en faktura från Transportstyrelsen där större delen av kostnader avser mina resor till och från jobbet. Hur ska jag tänka? 

Hälsningar, 
Darius

8 SVAR 8
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Jag känner mig lite osäker på om du får dra av trängselavgiften i ditt företag när du kör med din privata bil. Slå en signal till Skatteverket och hör med dem om den är avdragsgill.
Återkoppla gärna i tråden så att du kan sprida kunskapen vidare! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, fått svar från Skatteverket:
Under förutsättning att körningen har med tjänsteresa att göra så gör du likadant med trängselskatten som med milersättningen, samma konton.

Hej!

Eftersom tjänsteresa är när man åker bil inom arbetet så tror inte jag att du får dra av trängselskatt när du kör till och från firman.
Någon annan här i forumet får gärna kommentera om jag har fel!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej , mycket riktigt. Inte till och från firman. Jag är snickare och utför mitt arbete hos mina kunder.
Se nedan

Skatteverket rašė:
Hej,

Hej Darius

Ja, när du kör bil i verksamheten kan du ta ut 18.50 kr/mil. När du har gjort en sammanställning med antal mil kan du då göra en utbetalning till dig själv på detta belopp. Du bokför då kostnaden mot exempelvis 5800 och uttaget på 1930.

Under förutsättning att körningen har med tjänsteresa att göra så gör du likadant med trängselskatten som med milersättningen, samma konton.

Fråga/ärende:

Hej,
Vill få följande bekräftat.
Jag kör min privata vill till olika uppdrag jag har i min enskilda näringsverksamhet. Bilen är registrerad på min fru. Jag önskar att göra avdrag för körda mil då jag insett att det blir en hel del under året. Gör jag rätt om jag gör följande i min bokföring.
Jag bokar debet 5800 och kredit 1930 när jag tar ut pengarna. Detta gör att jag ökar företagets konstnader så vinsten och så tillika skatten minskas. För varje mil kan jag boka 18,5 kr på konto 5800 att ta ut från mitt företagskontot 1930.
Jag ska inte ta upp några mil i deklarationen då du (om jag) redan (på detta vis) gjort mina avdrag löpande.
Fråga 2
I samband med att jag åker till och från arbete blir det ganska rejäla belopp att betala i trängselskatt.
Hur bokför jag korrekt trängselskatten för det fallet jag har rätt att göra avdrag för den? Visst har jag det? Bilen är registrerad på min fru, fakturan kommer alltså till henne. Kan hon fortfarande betala fakturan via autogiro och jag sedan bokföra trängselskatten som hör till firman i bokföringen och ta ut motsvarande belopp. Vilka konton bör sånt bokas upp mot och hur gör jag för att det ska bli korrekt?
Hälsningar,
Darius
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inget kontor. Utan åker hemifrån till mina kunder/ uppdragsgivare ( hem till privata personer alt till lokaler hos ett företag som är min uppdragsgivare. Då borde jag väl kunna göra avdrag för milersättning och trängselskatt eller missar jag något?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske ska låta milersättningen stå kvar i firman o på så sätt öka det egna kapitalet ,
så ökar vinsten ...........och den pensions grundande inkomsten .........hålla avdragen nere för att kunna höja sin pension.

Man kan göra ett mindre eget uttag till vissa utgifter och på så sätt få upp vinsten.
Med vänlig hälsning gp
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är inte aktuellt för mig då jag inte vill åka på statlig inkomsskatt. Hellre gör jag avdrag för pensionssparande och betalar löneskatt.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Då är jag med och tar tillbaka mitt tidigare påstående.
Hittade lite att läsa på Skatteverkets sida Resor i näringsverksamheten: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/avdragforforetag/resorochbil...

Om detta gäller för dina resor kan du absolut bokföra så som du har skrivit både för milersättningen och trängselskatten.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~