Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert7
UTFORSKARE

Bokföring av två inbetalda fakturor - Vilken är rätt?

En EU kund betalde just en faktura (andra i omgången) och när jag bokförde inbetalningen ser den ganska annorlunda ut från förra gången. Varför är det så? Vilken är rätt?

Inbetalning 1 - Fakturerat belopp £6 120,00

1510 - Kredit - 70 919,84
1930 - Debet - 70429,17
7960 - Debet - 490,67

Inbetalning 2 - Fakturerat belopp £9 720,00
3048 - Kredit - 114 946,02
1930 - Debit - 114 946,02

Borde inte 7960 vara med på den andra med? Varför blev det 3048 på den ena och 1510? Det är möjligt att jag gjorde en matchning första gången och inte andra eftersom jag inte fick det att fungera.

Om en av dessa behöver korrigeras, hur går jag till väga då verifikationen ser låst ut?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

 betalning har  matchats mot en redan registrerad faktura, därav valutakursdifferensen bokförd, 
vilket inte är fallet med betalning nr 2, så svaret är ja på din fråga, när du inte fått matchningen att fungera bokas den upp som en intäkt igen, 

om inget annat fungerar får du boka om manuellt.

och korrigeringen  blir

Debet 3048
Kredit 1510
(eventuellt bokning av kursdifferens.)

Mikael
Robert7
UTFORSKARE

Tack för svar. Har lite problem med att korrigera verifikationen men det kan jag ta som en separat fråga.
Robert7
UTFORSKARE

Jag kom på vad felet var och i fall någon annan stöter in i samma problem i framtiden är här vad som hände.

Jag tror jag har bokat enligt fakturametoden första gången och kontantmetoden andra gången. Den första fakturan var den absolut första verifikationen jag gjorde med Visma eEkonomi. Jag hade då sannolikt fel inställningar.