Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av utlandskonferens

Hej,

Jag har två frågor som är lite halv relaterade till varann.

Den första gäller en konferensbiljett jag köpte i somras. Konferensen är i USA, företaget som ordnar den är amerikanskt. Jag köpte biljetten privat så mitt VAT-nummer står således inte på fakturan. Moms är överhuvudtaget inte upptaget på fakturan.

Efter lite grävande i detta har jag förstått att denna utgift ska bokföras med omvänd skatteskyldighet och att inga momspengar ska betalas utan egentligen bara bokföras.
Här gick det lite snett:

6900 - Övriga externa kostnader (gruppkonto) 13 477,14 Debit
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet 48 (0%)3 369,28 Debit
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del 13 477,14 Kredit
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25% 30 (25%) 3 369,28 Kredit

Jag har sedan försökt korrigera detta i ett par vändor utan att riktigt få till det.
Frågan är helt enkelt hur detta ska bokföras?



Den andra frågan gäller även den en konferensbiljett men i det här fallet är moms upptaget på fakturan. Även här la jag utgiften på 6900 som inte har någon momskod och när jag gör momsredovisningen får jag en avvikelse på detta. Jag har inte hittat något riktigt bra konto att redovisa detta på. Momssatsen på biljetten är 25%. Förslag? 

Mvh

8 SVAR 8
Pacsac
CHAMPION

Biljetter som går över en gräns har ingen moms/VAT så på resan skall det inte vara någon fiktiv moms
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pacsac,
Jag ska kanske förtydliga att det inte gäller resan utan själva tillträdet till konferenserna.

Angående problem 1 ska det alltså bara redovisas en utgift på 6900 och en skuld på 2893 (eftersom köpet gjordes privat som ett utlägg). Är det en korrekt tolkning av ditt svar?

Den andra fakturan har moms och jag har diskuterat dess vara eller icke vara med båda svenska och danska skatteverket (konferensen var i Danmark) och då de säger olika saker om detta har jag lämnat fakturan som den är och redovisat moms som om det vore ett helt vanligt inköp mot kvitto. Blir det problem vid en granskning får jag ta det då. Här är problemet, troligtvis, bara en avvikelse i momskod mellan de olika konton jag har valt att använda.
Pacsac
CHAMPION

problem 1 har du tolkat rätt

problem 2; är det dansk moms på fakturan så får du ta hela kostnaden inklusive den danska momsen som kostnad och ingen fiktiv moms skall redovisas

Olika svar på frågan kan härröra sig till att moms skall betalas där tjänsten/varan utnyttjas (en grundprincip) men man kan ansöka om att få tillbaka utländsk moms (inom EU), värt mödan ifall det är stora belopp (t.ex. mässdeltagande)



Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok,

Tack! jag ska göra ett nytt försök att korrigera dessa verifikationer enligt din rekommendation och hoppas att jag får till det 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

En uppföljning på problem 1.

Jag skapade den första verifikationen (OV) i Juni och gjorde en korrigering (som även den då blev fel) i september (KV). Jag kommer behövs skapa ytterligare en korrigering för att få det rätt men det är ett smärre problem även om den kommer hamna i Oktober och därmed i kvartal 4...

Det jag tycker är lite konstigt är att jag gjorde en momsrapport för kvartal 2 som innehåller Juni och därmed OV.
Nu när jag ska göra en momsrapport för kvartal 3 om då innehåller KV och då kommer OV från Juni upp som en avvikelse på både belopp (felaktiga momskoder och konton som behöver korrigeras) och datum. Det senare gissar jag har att göra med att OV är gjord i Juni.

Jag förstår helt enkelt inte riktigt hur detta kopplas. Borde inte OV varit med i rapporten för kvartal 2? Och KV i kvartal 3?
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej polythene! 

Jag skulle vilja att du lite mer specificerat hur du lagt upp dessa verifikat med konto och momsrapportkoder, du får gärna bifoga en skärmdump på din momsrapport så kommer jag förstå mer kring kring det hela.

Tack på förhand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jesper,

Fakturan är alltså ställd från USA, i USD, utan moms. Den har inte mitt VAT-nummer.
Konferensen anordnas av ett amerikanskt företag och hålls i USA.
Jag köpte biljetten privat och har gjort ett utlägg för den.

Originalverifikationen:


Korrigeringsverifikationen:


Behöver du något mer?
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om orginalverifikationen finns med på momsredovisningen för kvartal två ska den inte dyka upp i momsredovisningen för kvartal tre, såvida verifikationen inte är bokförd efter det att man skapat och bokfört momsredovisningen för kvartal två. I det läget känner programmet av att verifikationen inte finns med i någon tidigare momsredovisning och den kommer därför med i nästa redovisning, i ditt fall på momsredovisningen för kvartal tre. 

Dubbelkolla gärna hur momsredovisningen för kvartal två ser ut, om orginalverifikationen finns med där. Du kan öppna momsredovisningen och klicka på den lilla symbolen jämte rutorna på momsredovisningen för att se om verifikationen är med. 

Återkom gärna om du har fler funderingar så kikar vi vidare på det!

Trevlig helg!

/Moa