Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring betald krediterad kundfaktura

Hejsan!

 

Har ett aktiebolag där jag skickade ut en faktura till min kund. Upptäckte att den inte stämde och meddelade kunden att jag tar bort den och skickar en ny. Dock har kunden glömt bort det och betalt den fakturan ändå, han kommer att dra bort kostnaden på nästa faktura som han betalar (med användning av kreditfakturan jag skickat). Hur ska jag bokföra inkomsten på kontot, eftersom pengarna ligger kvar..

 

 

 

Mvh Björn

BMG ANLÄGGNING AB

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Björn!

 

Om jag har förstått situationen rätt så har en betalning av en felaktig faktura skett, vilket i sin tur har resulterat i ett förskott från din kund. För att hantera detta i Visma eEkonomi rekommenderar vi följande steg: 

 

1. Skapa en bankhändelse för beloppet som kund betalat in felaktigt.

 

2. Matcha bankhändelsen mot Övrig insättning - Egen kontering och plocka upp konto 2420 Förskott från kunder. Beloppet sparas då i eEkonomi och du kan använda det här vid ett senare tillfälle.

 

Efter detta avvaktar du tills att du ska skapa upp den nya fakturan till kunden. Den ska vara på totalbeloppet och du ska inte dra av det som din kund råkat betala i förväg.

 

3. När den nya fakturan är skapad, lägger du upp en bankhändelse under Kassa-och bankhändelser på beloppet som din kund har betalat.

 

4. Matcha bankhändelsen mot Inbetalning från kundfaktura och plocka upp fakturan betalningen avser.

 

5. I rutan för Betalt belopp ändrar du beloppet från kundens inbetalning till det totala fakturabeloppet. Det kommer då att vara ett belopp kvar att stämma av nere till höger.

 

6. Klicka på Ny bokföringshändelse och välj Övrig insättning - Egen kontering.

 

7. Plocka upp kontot 2420 och bokför. Fakturan blir då registrerad som betald och du använder kundens förskott som en del av betalningen.

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om vi har missuppfattat frågan eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att höra av dig igen. 

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂