Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SV____2
NY MEDLEM

Bokföring betalning med egna pengar, aktiebolag

Hur aktiverar jag "Betalat med egna pengar" under konton när jag scannat in ett kvitto via appen?

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej SV,

Menar du att du vill ha fler valmöjligheter under Inköp - Bildunderlag, när du kopplar en bild och ska välja konto på fliken Välj bankkonto? Om detta är fallet, vilket konto är det du önskar kunna välja här?

Eller menar du att du vill använda ett specifikt konto när du har valt vilket konto din händelse utgår ifrån på Välj bankkonto och valt Egen kontering på Välj kostnadstyp för att sedan kontera din händelse?

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

När man försöker följa guiden för inköp - bildunderlag så finns inte alternativet "Betalat med egna pengar" som alla era guider hänvisar till. För mig finns endast "Kassakonto" och "Skattekonto".

Hur får man alternativet "Betalat med egna pengar" att dyka upp i listan "Välj bankkonto"?

Finns den funktionen inte kvar så borde ni uppdatera era guider till hur man ska använda funktionen i dagsläget.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Joakim, 

Alternativet för att registrera inköp som betalats med egna pengar är enbart tillgängligt för dem med företagsform Enskild Firma vilket jag ser att du inte har. Detta ska det finnas information om i det skrivna dokumentet som beskriver hur du ska göra men kan vara lätt att missa. Finns dock inte denna infon där du har kollat så ska vi självklart rätta detta och om du har möjlighet får du gärna länka denna sida isåfall. 

Hoppas du har fått svar på din fråga iallafall och återkom om något annat dyker upp. 
Ha en fin dag! 
/My 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

Har gått ett år, det kanske finns nya rutiner som kan hjälpa mig.

Har följande rutin som jag behöver hjälp med.

1. Skall skanna flera kvitton med Visma Scanner för iOS

2. Loggar in i Visma eEkonomi, Bildunderlag, och börjar skapa verifikationer för de olika bilderna

3. De kvitton som har betalats med företagskortet (finns bankhändelse) är inte problem. Visma hjälper mig

4. Problemet är om någon/några av kvitton har betalats med ett privat kort. Som jag förstår det som måste jag lämna bildunder delen (där visma hjälper mig med att förifylla massor och gå den helt manuella vägen eller ur? Dvs skapa verifikation, leta upp bildunderlaget, knappa i allt manuellt. Dvs konto 2393... etc

 

Tack på förhand

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bättre flöde för inköp med egna pengar - eEkonomi.

Har letat efter lösning att kunna registrera underlag betalade med egna pengar i aktiebolag. Hittar ingen vettig lösning och samma begränsnig finns för enskild firma. Den lösning som rekommenderas är att man registrerar en transaktion där man sedan kopplar bildunderlaget som är insänt med visma skanner.



Detta är ju helt bakvänt och tanken med skannerappen är väl att man ska få ett enkelt flöde för registrering av kvitton och kanske levfakturor, dvs man skannar först sina underlag när man är på resande fot och sedan plockar man upp bildunderlagen ett efter ett och skapar en transaktion. Inte att första skapa transaktionen för att sedan leta efter bilder. Det innebär ju en bakvänd arbetsordning och det är mycket svårare att hålla reda på var man är i processen.

En work-around försökte jag med genom att registrera ett bankkonto "Eget utlägg" som skulle komma upp i listan när man jobbar med bildunderlag men det stupar på att bara 10-konton accepteras så 2393 går bort. 

Att boka på ett 10 konto för att sedan boka om med korrigeringstransaktioner är också väldigt fult och jag kan väl bara konstatera att eEkonomi inte innehåller de mest basala funktionerna man kan förvänta sig av ett bra system.

Lösningen torde vara mycket enkelt rent designmässigt och frågan är nu flera år gammal utan att Visma kommit upp med en vettig lösning. Jag föreslår att ni tittar på sådan uppenbara brister med enkla lösningar istället för en massa fancy stuff som inte är speciellt användbart.





Tack och god fortsättning på 2019!




Mats
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Har du fått svar på detta eller är detta fortfarande omöjligt?

My Janhall
ANSTÄLLD

@Fd medlem

 

Din hantering stämmer helt och hållet. Har ett kvitto betalats med privata medel så får du bokföra detta under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Ett tips är att skapa Bokföringsförslag på detta så du slipper knappa in kontona varje gång, om du har vanliga inköp du gör med ditt privata kort tänker jag. Detta kan du skapa under Inställningar  - Bokföringsförslag. Ute till höger finns Koppla bild när du skapar din verifikation och du får välja bland de bilder du skannat in under Inköp - Bildunderlag.

Återkom om något känns oklart! 
/My 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uppfattar jag korrekt att det kan bokföras såhär (exkl. momsdelen):

1) Uppladdar kvitton och bokför kvitton som kredit till levskulden och debet till kostnadställen

2) Manuellt bokför en verifikation där man debet levskulden och kredit t.ex kto 2893

3) Bokför debet till kto 2893 i samband med utbetalning av lön (kredit kassakonto)

Det känns krångligt men vill bara kolla att jag tolkar och gör det korrekt?

 

/BB

Hej BB, 

Jag är nog inte helt med på vad du vill göra riktigt. Lösningen ovan är till för dig som gjort ett köp med ditt privata konto och vill bokföra det köpet mot konto 2893 istället för företagskontot/ skattekontot/ kassakontot. Eftersom det är ett kvitto så ska ingen leverantörsskuld bokas. 

Har ett kvitto betalats med privata medel så får du bokföra detta under Bokföring - Verifikationer Ny verifikation. När du skapar verifikationen kan du ute till höger välja koppla bild och då välja kvittot du skannat in under Inköp - Bildunderlag och koppla denna till verifikationen direkt. 

 

Hoppas detta reder ut dina frågetecken, återkom annars! 🙂 
/My 

 


 

Hej,

Efterfrågar samma sak, känns lite ålderdomligt att man inte ska kunna bokföra kvittot direkt mot egen betalning/skuld företagsledare.

Finns denna funktion inlagt för implementering i eEkonomi i framtiden?

Mvh,

Hans

Hej Hans!

 

När du väljer att koppla bildunderlag som Inköp mot kvitto har du möjlighet att välja Annat konto och sedan Egen kontering:

 

Är detta den typen av funktion som du efterfrågar?

Om du har ytterligare önskemål på detta så rekommenderar jag att du lämnar detta till oss som ett önskemål. Det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av våra produktutvecklare.

 

Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!

/Tinne