Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring med omvänd moms (byggmoms 25%)

Jag har två problem som Skatteverket har uppmärksammat mig på när det gäller bokföring av omvänd moms på mina kundfakturor.
1 kundens momsregistreringsnummer anges inte på fakturan fast jag har lagt in det i kundregistret.
2 När jag skapar en kundfaktura med omvänd moms så bokförs den 1510 D och 3231 K.
När jag sedan bokför inbetalningen så bokförs den 1510 D och 1930 K.
När jag skapar momsdeklarationen så finns alltså ingen ing och utg moms bokförd. Skatteverket säger att trots att dessa belopp tar ut varandra så ska de bokföras.
När jag skapar en momsfaktura så bokförs den utgående momsen automatiskt men alltså inte när jag skapar en faktura med omvänd moms?
Är det jag som gör fel eller är det något fel på programmet?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kenneth!

1. I eEkonomi så står momsregistreringsnumret överst på fakturan i rutan för Ert momsreg.nr. Momsregistreringsnumret är en obligatorisk uppgift när du skapar en kund med omvänd betalningsskyldighet. Har du gjort ändringarna i efterhand? Då kan det vara så att uppgifterna inte syns på redan skapade fakturor. Dubbelkolla annars får du återkomma med ett skärmklipp på hur det ser ut. 

2. Vad gäller din andra fråga ser det ut som du blandar ihop Inköp med omvänd skattskyldighet och Försäljning med omvänd skattskyldighet. Vid försäljning med omvänd skattskyldighet är det endast försäljningen som redovisas på momsredovisningen, detta på konto 3231. Däremot vid ett inköp bokförs både inköpskontot, ingående moms samt utgående moms och alla dessa konton ska redovisas i momsredovisningen. 

Hoppas att detta besvarade din fråga!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, äntligen ett klart och tydligt svar.P