Hejsan, har gjort ett par utlandsbetalningar och känner mig lite lost när det kommer till hur jag bokför detta samt vilka underlag jag behöver.
Transaktion 1:
Jag har gjort en kortbetalning på 10$ genom PayPal till ett företag inom EU. I det här fallet kunde jag ange mitt VAT-nummer och slapp därmed betala moms. Räcker det att använda den slutgiltiga siffran i SEK som faktiskt dras från mitt företagskonto eller måste jag ta med omvanlingen från USD till SEK i bokföringen samt att det går via mitt PayPal-konto trots att inga avgifter eller dylikt dragits?
Här fick jag ett detaljerat kvitto via mail med företagets alla uppgifter samt mina egna och beloppet i USD. Mitt VAT-nummer står med men ingenting mer angående momsen. Räcker detta kvitto som underlag?
Transaktion 2:
Precis som transaktionen ovan, förutom att jag inte fick ange mitt VAT-nummer. Jag fick inte heller något särskilt detaljerat kvitto utan bara det som PayPal kan ge mig.
Transaktion 3:
Den här betalningen är till ett kanadensiskt företag, där jag hade möjligheten att betala med kort direkt. Även här är beloppet egentligen i USD. Det enda kvitto jag fick var ett enkelt mail med beloppet i USD och företagets namn. Hur ska jag få fram ett tillräckligt underlag för den här transaktionen?
Tack på förhand!