Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring och underlag för utlandsbetalningar - eEkonomi

Hejsan, har gjort ett par utlandsbetalningar och känner mig lite lost när det kommer till hur jag bokför detta samt vilka underlag jag behöver.

Transaktion 1:
Jag har gjort en kortbetalning på 10$ genom PayPal till ett företag inom EU. I det här fallet kunde jag ange mitt VAT-nummer och slapp därmed betala moms. Räcker det att använda den slutgiltiga siffran i SEK som faktiskt dras från mitt företagskonto eller måste jag ta med omvanlingen från USD till SEK i bokföringen samt att det går via mitt PayPal-konto trots att inga avgifter eller dylikt dragits? 

Här fick jag ett detaljerat kvitto via mail med företagets alla uppgifter samt mina egna och beloppet i USD. Mitt VAT-nummer står med men ingenting mer angående momsen. Räcker detta kvitto som underlag? 

Transaktion 2:
Precis som transaktionen ovan, förutom att jag inte fick ange mitt VAT-nummer. Jag fick inte heller något särskilt detaljerat kvitto utan bara det som PayPal kan ge mig.

Transaktion 3:
Den här betalningen är till ett kanadensiskt företag, där jag hade möjligheten att betala med kort direkt. Även här är beloppet egentligen i USD. Det enda kvitto jag fick var ett enkelt mail med beloppet i USD och företagets namn. Hur ska jag få fram ett tillräckligt underlag för den här transaktionen?

Tack på förhand!
1 SVAR 1
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

1. Det belopp som ska redovisas är det svenska beloppet som har dragits från ditt företagskonto.
Vill du ha hjälp med valutaomvandlingen så är ett ett tips att lägga upp fakturan som en leverantörsfaktura.

Gällande kvittot får du kolla med Skatteverket vad som gäller, om det räcker med de kvittona du fått. Gäller samma för transaktion nr 2.

3. Här får du sätta ihop kontoutdraget på banken med mejlet som du fått från leverantören och ha det som underlag.

/Adelina