Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lindblom
MEDLEM

Bokföring upplåst (automatiskt) vid bokföring av årets resultat

Jag har brutet räkenskapsår med start 1/5. När jag i september bokförde årets resultat för år 22/23 så låste eEkonomi samtidigt automatiskt upp bokföringen (i samma sekund enl. behandlingshistoriken). Från att ha varit låst till 2023-06-30 var bokföringen nu istället låst till 2023-04-30, något som jag insåg först en dryg vecka senare när jag vid inloggning blev uppmanad av programmet att låsa "för att följa bokföringsnämndens rekommendationer". Supporten bad mig återkomma om det skulle inträffa igen..

 

Är det fler som haft samma fel?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-21

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Det är väl naturligt att året blir upplåst, om det låsts innan allt är färdigt för det året, för att kunna bokföra årets resultat men det borde komma en varning direkt att kommande månader behöver låsas igen. 

Nej det är inte naturligt, det höll även supporten med om. Om det var på det sättet så skulle företag med bokslutsdag sista dagen i ett kvartal behöva vara klara med bokslutet senast 50 dagar efter bokslutsdagen. Till och med momsrapporter och fakturor går att bokföra på bokslutsdagen i en låst period enl. Visma, sök t.ex på: checklista för årsavstämning eekonomi.

Hej! 

Jag vill bara meddela att vi håller på att undersöka detta. Innan vi kan göra fler tester, skulle vi vilja veta hur du gjorde verifikationen. Var det genom import eller manuell verifikation? Om du kan ta en skärmbild av behandlingshistoriken och dela den här i tråden så vi kan se när det låstes upp, vore det jättebra. Men om du inte vill eller att det inte går, är det också helt okej! 

Ha en härlig måndag så hörs vi vidare. 
/Ebba 

Hej Ebba!

 

Jag uppskattar att ni tittar på det! Verifikationen är manuell, delar skärmdump från både behandlingshistorik och verifikationer.

 

 

Lindblom_0-1696268607922.png

Lindblom_2-1696268999497.png

 

 

 

 

 

Hejsan!

Tack för att du har väntat. Vi har nu undersökt och hittat vad som har hänt, och jag ska göra mitt bästa för att förklara det för dig.

När du använder bokföringsförslaget i programmet för att bokföra årets resultat så låser programmet automatiskt bokföringen till och med sista dagen i månaden i ditt räkenskapsår. Det är så programmet är kodat. Om du redan har låst din bokföring framåt i tiden blir det alltså en upplåsning av den anledningen att programmet låser till och med sista dagen i räkenskapsåret. I detta fallet så var du alltså steget före och hade redan låst bokföringen längre fram i tiden. Programmet gör egentligen inget fel här, men vi kan förstå att det upplevs fel när det är gjort i den ordningen. Vår rekommendation för att komma runt detta nästa år (om du vill låsa bokföringen innan) är att istället för att använda bokföringsförslaget, att du bokför verifikationen manuellt. Jag hoppas du är med på hur jag menar. Hör av dig annars så förklarar jag gärna igen.

Jag önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka! 🍂
/Ebba 

Hej!

 

Tack, bra förklaring! Då vet jag hur jag undviker detta nästa år. Andra kanske inte är lika lyckosamma så den rätta åtgärden vore såklart att rätta upp koden så att den hoppar över att låsa (eller om det nu var låsa upp..) bokföringen om den redan är låst t.o.m.  bokslutsdatum.

 

Jag nöjer mig med detta, trevlig helg!