Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring utlägg för resor inom EU, samt bokföring av ersättning för utlägget (enskild firma, via konsultbolag)

Hej,

Jag driver som konsult enskild firma och får lägga ut för reserelaterade kostnader (hotell, taxi, tåg) när jag reser inom EU. 

Som jag förstått det är det ingen momshantering på utlägget för hotell (om det inte är en svensk hotellkedja). 

Jag har också betalat utlägget med mitt privata kreditkort (då jag inte vill nyttja företagskortet när jag är utomlands). Nedan exempel visar utlägg för hotell 1500 SEK. 
K 2018 1500 SEK
D 5800 1500 SEK (Resekostnader)

Jag registrerar sedan detta på mitt konsultbolags "kundsida" där jag loggar in och registrerar mina kvitton för utlägg. De fakturerar min kund. Därefter sker en utbetalning till mitt företagskonto. Hur skall detta bokföras?

Tack på förhand, 

Ronnie

5 SVAR 5
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Konteringen för hotellkostnaden ser korrekt ut, snyggt!

Får du en inbetalning direkt från kunden? Bokför du enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Är kunden en privatperson eller ett företag? Har du kundens momsregistreringsnummer?

Återkom så kikar vi vidare!

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Så bra att första delen är OK! 🙂 

Kunden är ett företag, och sedan har jag en konsultfirma (som har ramavtal etc. med företaget jag jobbar för). Så jag rapporterar kvitton för utlägg till dem, och de fakturerar min uppdragsgivare. Jag får det sedan utbetalt till företagskontot av konsultfirman. 

Jag bokför med kontantmetoden. Jag har inte / anger inte kundens momsregistreringsnummer. Men det är ett stort svenskt tillverkningsföretag. 

Hoppas informationen är tillräcklig

Tack på förhand,

Vänligen
Ronnie
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Okej, då är jag med.

I det läget tänker jag att du bokför detta som en vanlig svensk försäljning enligt;

1930 D
26xx K (Momskod 10)
3041 K (Momskod 05)

Kan vara en god idé att slå en pling till Skatteverket för ett definitivt svar, fråga gärna i sådana fall vilka rutor i momsredovisningen det ska påverka och kontrollera att det stämmer med ovan 🙂

Ha det fint! 

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Moa och tack för dina svar, 

Skall jag räkna med moms fast det är kostnader som sker utomlands för hotell och taxi?

Vänligen
Ronnie
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag tänker det, eftersom det är konsultfirman som fakturerar kunden och då fakturerar enligt EU-regler. Och att du sedan får betalning från konsultfirman, som bör ses som en svensk försäljning.

Men jag ska säga att jag är osäker och kluven, och därför rekommenderar jag att du slår Skatteverket en pling för att säkerställa.

Ha det fint!

Moa