Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan85
MEDLEM

Bokföring vid uppstartande av aktiebolag

Hej,

Jag har frågor angående bokföring vid uppstartande av aktiebolag. Vid start investerade jag (jag är 100% aktieägare) i mitt aktiebolag. Jag bokförde först ”insättning av aktiekapital” med 1930 checkkonto debet 25.000 kr och 2081 aktiekapital kredit 25.000 kr.

 

Jag som aktieägare vill få tillbaka denna investering/utlåning om 25.000 kr (+ ränta) i framtiden, om mer än 1 år, dvs som en långfristig fordran. Exempelvis i framtiden när intäkterna i aktiebolaget överstiger 25.000 kr. Min fråga är alltså om jag kan bokföra investeringen av aktiekapitalet som en långfristig fordran, och ta tillbaka lånet när mina tillgångar överstiger 25.000 kr, utan aktiekapitalet inräknat? Och hur bokför jag denna långfristiga fordran isåfall samt vilka kontokoder använder jag? I vilken ordning bokför jag allt detta?

 

Min nästa fråga gäller kortfristig fordran, dvs mindre än 1 år. Vid startandet av mitt aktiebolag ovan betalade jag ur privat plånbok båda fakturorna till verksamt.se om 1900 kr och även till bolagsverket om 250 kr för huvudman. Hur bokför jag och tar tillbaka dessa utlägg som jag betalat ur privat plånbok för aktiebolagets räkning samt vilka kontokoder använder jag? Fakturorna betalades direkt från min privata plånbok utan att mellanlanda på aktiebolagets konto.

 

Mvh,

Johan

3 SVAR 3

1. Aktiekapitalet får du tillbaka när bolaget likvideras  eller avslutas (om de finns kvar då). Så där faller resten av den frågan :). Utdelning kan göras av fritt eget kapital efter att bolaget redovisat en vinst i en fastställd årsredovisning. Om utdelningen ryms inom gränsbeloppet på K10an så är det 20 % i skatt som du betalar privat på utdelningen.

 

2. Start av bolaget är en privat kostnad. Dock borde du kunna få avdrag för anmälan av huvudman. Bokför D6590 mot K1930 (eller 2893 om du inte vill ta ut pengarna direkt).

 

Ett annat tips nu när du skriver att bolaget är nystartat. Se till att räkenskapsåret i Visma stämmer exakt mot registreringsbeviset. Många gör denna tabbe och fyller i första dagen som aktiekapitalet sätts in men det är alltså inte korrekt utan du ska använda registreringsdatumet i registreringsbeviset från Bolagsverket. Mycket viktigt.

 

Mvh

 

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej Lovisa,

Tack för svar.

Så du menar att jag inte kan bokföra ett aktiekapitalsbelopp (25.000 kr) som en långsiktig fordran inför framtiden när tillgångarna långt överstiger detta belopp som gör det möjligt att återta lånet/investeringen till aktieägaren, dvs om exempelvis aktiebolagets tillgångar ej understiger 25.000 kr efter återtagandet av lånet, menar jag. Är det ändå inte möjligt att bokföra detta som en långsiktig fordran?

 

Mvh,

Johan

Nej, aktiekapitalet tillhör bolaget så länge det finns kvar och kan inte tas ut. Du kan bara ta utdelning på fritt eget kapital. Aktiekapitalet räknas som bundet eget kapital och det är en säkerhet för till exempel kreditgivare att det finns en insats i bolaget. Sen kan du för bolagets räkning köpa saker för aktiekapitalet, förslagsvis lager, inventarier, kapitalplaceringar mm. Om du köper in material och annat som kostnadsförs direkt så är det bra om det även genererar intäkter så att du inte hamnar på minus. Se till att det inte blir mer minus än halva aktiekapitalet.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100