Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringshjälp till mitt aktiebolag - eEkonomi

Hej! 
Jag har ett antal frågor till er gällande eEkonomi då jag använt Visma Enskild Firma innan. 
En del av min verksamhet blir också ny och jag behöver veta hur jag ska bokföra följande i eEkonomi (allt från kontokopplingar till hur jag registrerar PayPal i programmet som inte har ett kontonummer (PayPal använder e-postadressen som kontonummer, adressen kan man inte skriva in i eEkonomi i kontorutan): 

1. STIM-utbetalningar med 6 % moms (inkomst)

2. Inkomst från utland via PayPal (0 % moms) 

3. Inköp av tjänst från annat EU-land där jag fyller i mitt organisationsnummer och momsen dras av från köpet - omvänd moms. 

4. Inköp av tjänst från land utanför EU (det här är lite svårare då en del företag i USA numera har EU VAT-nummer där jag skriver in mitt organisationsnummer och momsen dras av på samma sätt som vid köp av tjänst från ett annat EU-land). Jag behöver hjälp med båda sättet, dels de som har EU VAT-nummer och de som inte har det. 

Det andra har jag koll på gällande fakturering och inkomst inom Sverige. 

Tack på förhand! 
4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag har fått för mig att man kan kontakta PayPal för att få ett kontonummer. I annat fall kan du lägga upp ett fiktivt nummer.

1: I tråden STIM överföring kan du läsa om hur du hanterar detta.

2: Är försäljningen inom EU eller utanför? Gäller det varor eller tjänster du säljer?

3: I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU ger jag förslag på konton du kan använda.

4: Jag tror att tråden i punkt 3 hjälper dig med bägge frågorna. Annars vill jag nog att du kollar med Skatteverket hur detta ska redovisas på momsdeklarationen.

Återkom om du har fler funderingar!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är enbart inköp av tjänst från land inom och utanför EU. Hittar inget om omvänd moms?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Viktigt att understryka är att de köps av företag, ej privatpersoner.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

I tråden jag länkar till handlar det om VAT Reverse Charge.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~