Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört enligt fel bokföringsmetod - eEkonomi

Jag och min fru har en enskild firma och det blev något missförstånd vid val av bokföringsmetod, vi hade tänkt ha kontantmetoden eftersom omsättningen inte är särskilt stor ännu, men vi blev registrerade för faktureringsmetoden. Nu har vi bokfört ett helt räkenskapsår enligt kontantmetoden men ska alltså egentligen ha gjort det enligt faktureringsmetoden, insåg vi nu.

Vad är det smidigaste sättet att lösa detta? Har förstått att det inte är särskilt lätt att bara byta bokföringsmetod, speciellt inte från faktureringsmetoden till kontantmetoden, så behöver vi lägga till verifikationer för alla fakturor?

Tack på förhand! /Eddie

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 24-07-23

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Eddie!

Det smidigaste vore såklart om ni kunde ändra bokföringsmetod retroaktivt för det år som ni redan har bokfört. Jag vet dock inte om Skatteverket godkänner det, men det kan ju vara värt att kontrollera. Mitt förslag är att du kontaktar Skatteverket och hör vad de säger. Alternativet annars blir ju att göra om bokföringen för hela året.

Skillnaderna mellan metoderna handlar främst om när intäkter och kostnader ska bokföras. Enligt faktureringsmetoden sker det på fakturadatum, medan bokslutsmetoden (kontantmetoden) tillåter att man väntar tills betalning sker.