Hej,
Nu har det blivit riktigt fel, skulle bara betala en mobiltelefon räkning ifrån Telia och kontera.
Min man som sitter i styrelsen skulle hjälpa till, snurra till det ordentligt.
Beloppet på 1798 hamnade i kassa, när det skulle ha varit mot företagskonto.
Har bankkoppling.
Det ser ut på följande sätt,
Verifikation.25
3740 Öresutjämning 0,41
6200 Tele och post 1438,07
2641 Moms 359,52
1910 Kassa -1798,00
Verifikation 26.
1930 Företagskonto -1798
6200 Tele och post 1798
Ver.28 korrigering av V26
1930 Företagskonto 1798
6200 Tele och post -1798
Ver.29 korrigering av V25
3740 Öresutjämning -0,41
3740 Öresutjämning 0,41
6200 Tele och post -1438,07
2641 Moms -359,52
2641 Moms 359,52
Kassa 1910 1798,00
Kassa 1910 -1798,00
Ver.30
1930 Företagskonto -1798
2641 Moms 359,52
3740 Öresutjämning 0,41
Ver.31 korrigering av V29
Kassa 1910 -1798,00
Kassa 1910 1798,00
Ver.32 Korrigering av V29 samt V25 (korrigerad med V31)
Kassa 1910 1798,00
Kassa 1910 -1798,00
Dessutom ångrade han inmatchningen av fakturan som nu ligger omatchad!
Måste man kreditera den manuellt?
Hur ställa allt till rätta, tack på förhand.
Hej!
Självklart ska vi hjälpa dig med detta men för att kunna göra det behöver vi lite mer info från dig.
Om vi börjar med verifikation 26 och 28 så verkar de båda ta ut varandra rent bokföringsmässigt så dessa kan vi släppa. Lika så verifikation 31 den gör ingen skillnad i bokföringen eftersom samma konto och belopp står i både debet/kredit och därmed tar ut varandra. Samma sak på verifikation 32. Då har vi verifikation 25, 29 och 30 kvar.
Jag vill först förstå verifikation 29. Där har du skrivit varje konto dubbelt, ena gången i minus (kredit antar jag) och andra gången utan minus (debet antar jag). Är det även så verifikationen ser ut i verkligheten? Om så är fallet så är situationen likadan som på verifikation 31 och 32, det blir alltså ingen skillnad i bokföringen eftersom kontona går emot varandra på samma belopp.
Nästa fråga är angående den ångrade matchningen, när detta gjordes bör det ha skapats en korrigeringsverifikation automatiskt med följande uppställning, stämmer det?
Konto | Debet | Kredit |
1910 - Kassakonto | 1798 | |
6200 - Tele och post |
|
1438,07 |
2641 - Moms |
|
359,52 |
3740 - Öresutjämning |
|
0,41 |
Sista frågan är hur alla korrigeringar du angett är skapade, är de skapade manuellt under Bokföring - Verifikationer? Återkom med lite mer info så är jag säker på att vi kan lösa detta tillsammans.
Välkommen! /Tinna
Hej!
Det känns som att något missas här eftersom korrigeringsverifkationen korrigerar konto 1930 - Företagskontot trotts att ni hade matchat fakturans betalning mot Kassakontot 1910. Därför blir detta extra svårt att svara på för att undvika att det blir fel i bokföringen igen.
Gå till Bokföring - Kontoanalys - Huvudbok. Här kan du söka på olika konton för att se vilka verifikationer som påverkat det bokförda saldot samt vad kontot har för utgående saldo.
Om du söker på 1930 - Företagskontot, stämmer det bokförda saldot med det faktiska saldot på banken då? Eller är det betalningen på 1798 kr som fattas och behöver bokföras?
Sök även på konto 1910 - Kassakonto, vad misstämmer där nu? Är det 1798 kr som felar även där?
Jag vill att du dubbelkollar saldona igen, stämmer det överens med det jag skrivit ovan ska vi nog kunna lösa den sista biten. 🙂
/My
Om du söker på 1930 - Företagskontot, stämmer det bokförda saldot med det faktiska saldot på banken då? Eller är det betalningen på 1798 kr som fattas och behöver bokföras?
Sök även på konto 1910 - Kassakonto, vad misstämmer där nudet diffar med 1798? Är det 1798 kr som felar även där?
1. Helt rätt, det bokförda saldot stämmer inte gentemot det faktiska saldot på banken, differensen är 1798
2. Sök även på konto 1910 - Kassakonto, vad misstämmer där nu diffar det med 1798? Är det 1798 kr som felar även där?
Helt korrekt, -1798
Då är jag med. När ni ångrade matchningen så verkar det som att ni ångrat fel händelse. Ni har ångrat verifikation 30 som egentligen var korrekt och inte verifikation 25 som var bokförd mot kassakontot.
1. Gå till Kassa och bankhändelser - Välj Kassakonto i rutan för Konto. I listan över kassahändelser bör du nu se verifikation 25 som bokförd, denna ska ångras. Klicka på den - Ångra matchning och klicka sedan på soptunnan ute till höger om händelsen så den försvinner helt.
2. Byt till Företagskontot under Konto och gå till fliken Ej bokförda bankhändelser. Här bör du se en bankhändelse som ska matchas på -1798 kr, klicka på den och matcha mot leverantörsfakturan.
Nu ska alla saldon stämma i kontoanalysen men dubbelkolla det.
Återkom gärna! 🙂
/My
1. Gå till Kassa och bankhändelser - Välj Kassakonto i rutan för Konto. I listan över kassahändelser bör du nu se verifikation 25 som bokförd, denna ska ångras. Klicka på den - Ångra matchning och klicka sedan på soptunnan ute till höger om händelsen så den försvinner helt.
2. Byt till Företagskontot under Konto och gå till fliken Ej bokförda bankhändelser. Här bör du se en bankhändelse som ska matchas på -1798 kr, klicka på den och matcha mot leverantörsfakturan.
1. Verifikation 30 var korrekt men ändå fel > övrigt uttag
Gjorde som ni beskrev, men verifikation 25 ligger inte där.
Och -1798 ligger kvar som ej bokförda bankhändelser
Går man in på kassakonto så ser man bara -1798
Detta är inte helt lätt eftersom jag inte har din bokföring framför mig, jag vill separera det så det blir lite lättare.
Kassakontot
Har du valt rätt period när du står på Kassakontot under Kassa och bankhändelser? Du ska stå på fliken Periodens händelser och inte ej bokförda bankhändelser här. Ta gärna ett skärmklipp så jag kan se hur det ser ut.
Företagskontot
Här stämmer allt änsålänge tolkar jag det som. Det finns en ej bokförd bankhändelse på -1798 kr som är "redo" att matchas men händelsen på kassakontot måste fixas först eftersom den är matchad mot själva leverantörsfakturan just nu.
/My
Eftersom du inte får fram knappen Ångra matchning så verkar det som att detta bokförts manuellt och via den manuella verifikationen kopplat fakturan. Det är svårt att bekräfta detta eftersom jag inte kan se det härifrån så ett alternativ är att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så kan vi kika på det tillsammans.
Ett andra alternativ är att kreditera leverantörsfakturan och helt enkelt börja om, jag listar stegen nedan.
1. Skapa en exakt kreditfaktura av leverantörsfakturan, det ska då bland annat vara samma konton och samma datum som på ordinarie leverantörsfaktura du skapat. När kreditfakturan är skapad/bokförd kan du registrera betalningen mot kassakontot, det gör du lättast genom att klicka på fakturan - Åtgärder - Registrera betalning och välj Kassakontot. Tänk på att ha samma datum som betalningsdatum som på den ordinarie fakturan, på bilden verkar det vara den 10:e Augusti som är betaldatum. Dessa bokningar gör att bokföringen för både leverantörsfakturan och betalningen mot Kassakontot nollas och du kan börja om.
2. Skapa leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor på nytt. När fakturan är skapad/bokförd bokför du betalningen mot företagskontot. Gå till Kassa och bankhändelser - välj Företagskontot - Matcha beloppet som finns på fliken Ej bokförda bankhändelser mot den på nytt upplagda leverantörsfakturan.
Kontrollera sedan saldona genom en Kontoanalys så saldona stämmer en gång för alla. 🙂
/My
Är detta nedan rätt.
Nej inte riktigt. Kolla på hur den ordinarie leverantörsfakturan ser ut, den ska se exakt likadan ut men tvärtom i debet/kredit vilket det blir automatiskt när du har kreditfaktura markerad. Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på din ordinarie leverantörsfaktura - Öppna så ser du exakt hur du konterat inköpet från början. Känner du dig osäker kan du ta ett skärmklipp på ordinarie leverantörsfaktura du skapat i programmet så kan jag kika på det.
Kassakontot 1910 blandas inte in fören du bokför betalningen, det gör du först när kreditfakturan är skapad genom att klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Registrera betalning.
/My
Så ser den ut från början
Är den rätt nu?
Nu ser kreditfakturan rätt ut. Vet däremot inte vad det är för bild du bifogat på verifikation A25, du får gärna förklara lite i text så hänger jag säkert med på vad du funderar på.
Det du ska göra nu är att registrera kreditfakturan som betald enligt min beskrivning ovan. Sen gör du steg 2 i mitt svar från idag.
/My
Säkerställa att det blir rätt
Så nu kan jag bokföra kreditfakturan?
Programmet säger att det finns en liknande faktura sedan tidigare?
Kreditfakturan är korrekt upplagd, du kan bokföra den. Du får detta meddelande eftersom det faktiskt finns en faktura med samma fakturanummer och programmet vill säkerställa att du inte råkar registrera en dubblett. Du kan bortse från den felmeddelandet och bokföra kreditfakturan.
Nästa steg är att klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Registrera betalning. Registrera betalning mot Kassakontot på samma datum som ordinarie fakturas betalning, alltså den 10/8.
Därefter börjar du helt enkelt om. Skapa leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor på nytt. När fakturan är skapad/bokförd bokför du betalningen mot företagskontot genom att gå till Kassa och bankhändelser - välj Företagskontot - Matcha beloppet som finns på fliken Ej bokförda bankhändelser mot den på nytt upplagda leverantörsfakturan.
/My
För att kunna bokföra bakåt i tiden ber den mig kryssa i betala manuellt, är detta OK?
Ja, detta gör du både på kreditfakturan och den leverantörsfaktura du lägger upp på nytt. Detta innebär att ingen betalning skickas till banken, vilket vi i detta fallet inte vill eftersom den redan är betald. 🙂
Tackar 🙂
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.