Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Brf Båken
MEDLEM

Bokfört mot kassa istället för företagskonto

Hej,

Jag har tagit över bokföringen i föreningen och har ingen att fråga. Då jag bokfört en leverantörsfaktura enligt nedan 

Skärmklipp 1.PNG

 så hamnar den som Obetalda leverantörsfakturor där jag har antagit att man ska välja betala, se nedan.

Skärmklipp 2.png

 Då står det att aktiv bankkoppling för visas inte i listan, se nedan.

Skärmklipp 3.PNG

Alla leverantörsfakturor som jag betalat har hamnat under konto 1910 och inte 1930 som tidigare års leverantörsfakturor enligt huvudboken. Vet inte varför och har sökt i forumet. Beror det på att jag kopplade mot Swedbank och manuellt fört in alla 2021 leverantörsfakturor efter bankkopplingen (i början av 2022) eller är det en inställning som ska ändras?

Inför årsavslut, ska jag skapa en manuell verifikation med 1910 och 1930?

Hoppas på hjälp!

 

 

Jag har tagit över bokföringen i föreningen och har ingen att fråga. Då jag bokfört en leverantörsfaktura enligt nedan så hamnar den som Obetalda leverantörsfakturor.

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Har du en aktiv bankkoppling  kommer dina betalningar av leverantörs fakturor att läggas ut som betalningar i Kassa- och Bankhändelser. Därifrån matchar du varje betalning som "Betalning av leverantörsfaktura" vilket innebär att betalningen konteras på 1930 Företagskonto.

 

Du har valt att gå in på respektive leverantörsfaktura och under Åtgärd valt Betala. I och med att du har aktiv bankkoppling finns inte betalningsalternativet Företagskonto kvar utan du är hänvisad till Kassakonto.

 

Så i fortsättningen ska du  matcha alla betalningarna på Företagskontot via Kassa- och Bankhändelser.

 

De felaktiga posterna får du endera rätta med en manuell verifikation eller ångra de matchningar som ligger på konto 1910 och matcha via Bankhändelser. På Företagskontot bör det ligga ett antal omatchade händelser (alla som du tidigare betalat via Kassakontot. Arbetsgången blir då:

 

Kassakonto/betalning      Ångra matchning och ta bort posten

Företagskonto/Bankhändelse     Matcha posten som "Betalning av leverantörsfaktura.

 

Gör så för varje post. Är det för många poster får du ta genvägen och göra en manuell verifikation med en ombokning av beloppet från 1910 till 1930.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Tack!

Det var som jag trodde att bankkopplingen kom i fel situation. Tidigare ansvarig för bokföringen hade inte lagt in 2021 leverantörsfakturor så jag la in alla på ett bräde samtidigt som bankkopplingen godkändes så de fanns inte inlästa och går inte att matcha.

Jag tackar än en gång för snabbt och bra svar så nu blir det en manuell verifikation med en ombokning av beloppet från 1910 till 1930.

Hej

 

Bra att det löser sig.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK