Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HannaS
MEDLEM

Bokfört på fel konto samt fråga om förmånsbeskattning av bil (R3)

Hejsan,

 

Håller på med mitt årsbokslut och insett att det har blivit en del fel i förra årets bokföring

(En bortförklaring till detta är att jag är ny i programmet och har tidigare använt mig av Visma Enskild firma som har varit väldigt användarvänligt).

 

Hur som, har lyckats bokföra på konto 1930 istället för 1941 som är det konto jag använder i företaget. 

Hur kan jag lättast rätta till detta? Kan jag skapa en manuell verifikation satt till 2023-12-31 och debitera 1930 med den aktuella summan och kreditera 1941 med samma summa? Eller bör jag gå in i varje händelse och korrigera? Vill ju att balansräkningen ska bli korrekt.

Har även lyckats sätta fel kontonummer nummer för en pensionsförsäkring, som jag av misstag debiterat konto 7410 när det egentligen ska vara 2010. 

Stora frågan är om det går att ändra om fast att det är från förra året och momsdeklarationen inlämnad? 

Det gäller endast att fel konto är använt, inga belopp gällande intäkter eller kostnader ska ändras.

 

För att mata på med frågor undrar jag även angående förmånsbeskattniong av bil, hur lägger jag in det i deklarationen (R3)?   

 

Vore ytterst tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med mina problem. 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Ombokningarna av bankkonton gör du enligt ditt förslag per 2023-12-31.

 

Ombokningen från 7410 till 2010 (är det ett Eget uttag på konto 2013) likaså.

 

R3 blir bra för bilförmånen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack snälla för snabbt svar!

 

Lägger jag in bilförmånen manuellt i årsbokslutet eller ska denna in i bokföringen också (för att automatiskt komma med i deklarationen)?

Hej

 

Det räcker om du lägger in det i Deklarationen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK