Tack för ditt utförliga svar Rolf!
Har ett par funderingar med tanke på mitt företags förutsättningar.
1. Företaget kommer tekniskt sett inte ha några obetalda fakturor alls (kund och leverantörs). Släpvagnen är inköpt från mig som privatperson, och det finns endast ett köpeavtal som ger företaget minst 6 månaders betalningsfrist (som sträcker sig väl in i år 2017). Jag antar att kostnaden ändå måste tillhöra 2016, eftersom köpekontraktet är upprättat inom detta räkenskapsår (kommer ej att skrivas av, - direktavdrag)?
2. Förutbetald hyresintäkt för januari 2017 kommer betalas in i slutet av dec 2016, och detta måste väl tillhöra kategorin väsentligt belopp? (finns det något konkret belopp som gräns?) Ej utbetald reseersättning kommer eventuellt också finnas kvar.
* Företaget äger förvaltningsfastigheter som ska skrivas av, och jag tänkte bokföra denna post den 31 dec 2016. dvs. - kredit på 1119 - Ackumulerade avskrivningar på byggnader, Debit på 7821 - Avskrivningar på byggnader
Mvh
Kaj