Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byta från Speedledger till Visma eEkonomi

Jag ska precis överföra all min bokföring från Speedledger och Swedbank till eEkonomi. Instruktioner säger att jag ska exportera en SIE1-fil och importera det i eEkonomi. I Speedledger kan jag tyvärr endast få ut SIE2 och SIE4. Vad gör jag för fel, och hur bör jag göra istället? Jag har flera års bokföring i Speedledger som jag skulle vilja ha över till eEkonomi.
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

En SIE1 fil innehåller enbart ingående balanser för ett år. En SIE4 fil innehåller också ingående balanser men även komplett bokföring för året, så det är ju det du ska exportera eftersom du vill flytta över all din bokföring. Så exportera istället dina SIE4-filer från Speedledger, en per år, och importera sedan filerna i eEkonomi under Inställningar - Import och export - SIE, import och export av bokföringsdata.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar!Bör jag importera senaste året, dvs. 2016, först för att få med ingående balanser, eller går detta att styra upp senare?Jag har nämligen redan börjat, och då med det första året, dvs. 2009. Ingående balanser importerades, men för de övriga åren gick det inte att göra så.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det spelar ingen roll i vilken ordning du importerar filerna, den ingående balansen läggs alltid in på det första året, därefter flyttas den över till kommande år med automatik baserat på det som har bokförts. 

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har gjort detta jag också. Hur gör jag med inlagda fakturor i speedledger från förra året som blir betalda i år? Tänkte börja med Visma från och med 1 Januari. Måste jag skapa en faktura i visma som stämmer med summan som betalats in och kontera på deen nyskapade fakturan?

Sen så verkar inte bokfört saldo stämma överens med vad jag har på banken, hur korrigerar jag detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är dina fakturor från Speedledger bokförda?

Om de redan är bokförda och du sedan läser in en SIE-fil, följer bokföringen med men inte fakturaunderlaget. 

För att det inte ska bli dubbel bokföring (om du lägger in fakturorna i eEkonomi) bör du endast bokföra inbetalningen när den inträffar. Detta kan du antingen göra under Kassa- och bankhändelser eller under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation

Är dina fakturor inte bokförda i Speedledger och att bokföringen gällande dessa inte är med på SIE-filen - då kan du lägga upp dina obetalda fakturor i eEkonomi utan att behöva rätta till bokföringen. 

Gällande din andra fråga. Stämmer inte det bokförda saldot bör du kontrollera vilket konto dina belopp har lagt sig på när SIE-filen importerades. Är du på startsidan när du kollar bokförda saldon eller är du i huvudboken?

Bokförda saldon i eEkonomi är det som bokförts på ert Företagskonto. Vilket företagskonto ni har kan ni kolla under Inställningar - Kassa- och bankkonton - fliken Bokföringskonto

Det ni kan göra för att stämma av vilka bokföringskonton som beloppen importerats på är att gå in under Bokföring - Transaktionsanalys - Sök efter 19XX- konton. Ska det ligga på olika konton eller ska det överföras till samma?

Har ni läst in alla SIE-filerna för era bokföringsår?

Återkom gärna när ni kollat detta!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Då skapar jag bara en faktura i eekonomi och konterar den helt enkelt? För den är bara fakturerad i gamla systemet men inte bokförd i den gamla som betald, då krediterar jag i gamla och för en ny i Visma Eekonomi?

Sen så har jag 1930 som företagskonto, och beloppet är mindre i visma än på kontot när jag loggar in, varför fattar jag inte? är det för att fakrutorna inte är bokförda? Den bör väll se ett konto utdrag ändå eller?

Mvh
Mikael
Bertil73
NY MEDLEM

Ta ut en huvudbok och jämför en tid tillbaks med saldot från kontoutdraget. Därifrån det stämmer överens dubbelkollar du alla verifikationer och letar efter fel.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Låter superkrångligt allt det här. Är det inte lättare o spara alla sie filer i en mapp i 7 år från gamla bokföringsprogrammet o börja från noll med nya vismaa eekonomi eller får man inte göra så? Det blir fel i bokslut då eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Har du felaktigt saldo på 1930 bör du ta ut ett utdrag ur huvudboken och jämföra. Det kanske är så att ditt föregående program använt sig av ett annat 19XX-konto eller att det vid import har bytts ut. Huvudboken kan du antingen kolla under Bokföring - Transaktionsanalys eller under Bokföring - Utskrifter - Huvudbok

Vill du nollställa programmet kan du göra det under Inställningar - Företagsinställningar - Omstart av företag. Observera att hela programmet nollställs så har du viktig information bör du ta ut den innan. 

/Hanna