Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rebecca10
MEDLEM

Byta konto för anläggningstillgångar

Hej!

 

Vi har under året köpt in två inventarier som har bokförts på konton 1211 och 1210, dom har skrivits av löpande under året. (Skrivits av D 7831 K1219)

Inser nu att jag hellre skulle haft dom på konto 1220 (och skrivit av D 7832 K1229)

 

Går det att ändra när det ligger i låsta perioder eller är det bättre att låta det vara? 

avskrivningstiden på 5 år stämmer.

 

Mvh Rebecca 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

du kan lätt flytta över till rätt konto nu i efterhand genom en manuell verifikation avseende inköpen. Samtidigt ska du ju ändra tillgångstyp i Anläggningsregistret och då måste du ångra gjorda avskrivningar och sen göra om dem, så att de hamnar på rätt konto. Så det är många moment, men det går! 

 

Jan_Värmon
UTFORSKARE

Varför kan man inte ändra kontering när anläggningen är aktiv? Nu måste ja ju varje år göra en manuell verifikation

 

Hej

Anledningen till att det inte går är för att systemet inte kan uppdatera redan bokförda avskrivningar. Skall man ändra tillgångstyp så måste de bokförda avskrivningarna först ångras från historiken. 

/Joachim

Jan_Värmon
UTFORSKARE

Och varför måste det vara så. Om jag gjorde fel tidigare så kan jag justera de historiska värdena med en manuell ombokning en gång men det blir rätt för allt som händer framåt i tiden. Nu måste jag boka om allt manuellt efter varje avskrivning.

 

//Jan 

Hej

Det är mer en teknisk/programmeringsfråga om jag som ekonom inte kan besvara. I dagsläget så är det så programmet är utformat och programmeringskoden är skapad

Det du kan göra för att slippa göra det manuellt i framtiden är att gå in och redigiera anläggninstillgången. 
Du kan redigera anskaffningsvärdet och sätta det avskrivna beloppet till anskaffningsvärdet så den bifontliga tillgången får ett nytt redovisat värde som är noll och sedan lägg upp resterande värdet som en ny anläggningstillgång kopplat till rätt tillgångstyp/konton.

/Joachim