Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Mona-Lisa
NY MEDLEM

Byte av anställningsform mitt i månaden

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-07-01 08:59 )

Hej!

Jag har haft en timanställd personal som nu har fått en tidsbegränsad anställning. Jag skulle behöva registrera henne som två olika anställda eftersom flera faktorer skiljer sig åt i de olika anställningsformerna (t.ex. engångsskatt respektive skatt enligt skattetabell, timlön respektive månadslön mm). Hon kommer att få både timlön och månadslön för arbete i juni eftersom timanställningen övergick till tidsbegränsad anställning mitt i månaden. Det går dock inte att registrera henne som två olika anställda. Får felmeddelande "Personnumret används redan för en annan anställd". Jag använder Visma lönebesked. Hur ska jag göra? Måste jag skapa ett lönebesked avseende timlönen för att därefter ändra i hennes profil och sedan göra ytterligare ett lönebesked avseende månadslönen? Går det att skapa två lönebesked för samma person samma månad? Tacksam för snabbt svar!

Mvh Mona-Lisa

1 GODKÄNT SVAR

Godkända lösningar
My Janhall
MODERATOR

Re: Byte av anställningsform mitt i månaden

Hejsan! 

Du är inne på rätt spår, du får dela upp lönekörningen för den anställde och göra två stycken lönebesked, en för timlönen och en för månadslönen. Du skapar alltså inte en ny anställd. I vårt skrivna hjälpavsnitt Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom finns förklaring steg för steg på hur du går tillväga och hjälpavsnittet Byte av semestervillkor/semesterperiod kan också vara viktigt att gå igenom om den anställde även ska byta semestervillkor. 

Ha en fin fortsatt dag! 🙂 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

3 SVAR 3
My Janhall
MODERATOR

Hejsan! 

Du är inne på rätt spår, du får dela upp lönekörningen för den anställde och göra två stycken lönebesked, en för timlönen och en för månadslönen. Du skapar alltså inte en ny anställd. I vårt skrivna hjälpavsnitt Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom finns förklaring steg för steg på hur du går tillväga och hjälpavsnittet Byte av semestervillkor/semesterperiod kan också vara viktigt att gå igenom om den anställde även ska byta semestervillkor. 

Ha en fin fortsatt dag! 🙂 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

Mona-Lisa
NY MEDLEM

Hej igen

Som jag skrev har jag inte löneprogrammet utan endast lönebesked och den länken du skickar avser löneprogrammet. Jag har nu gjort klart timlönen och skickat till appen därefter har jag ändrat min anställdes uppgifter till månadslön mm och gjort en ny lönespec avseende månadslönen  När jag ska den  till appen får jag först följande meddelande: 

"Du har redan skapat ett lönebesked för anställd X för den här månaden. Observera att skatten beräknas på samtliga lönebesked under månaden. "

Här klickar jag fortsätt. Då kommer följande felmeddelande upp: 

"Lönebeskedet genererar ett negativt värde i någon av arbetsgivardeklarationens fältkoder. Läs mer om hur du gör rättningar genom att klicka på frågetecknet uppe till höger i programmet och söka efter hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar."

När jag söker i hjälpavsnittet hittar jag inte någon lösning. Jag behöver snabb hjälp och har svårt att ringa under era telefontider. Jag hoppas på hjälp här. Tack på förhand!

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Instruktionerna som du fick av min kollega hör mycket riktigt till Visma Lön 300/600 och för den tjänsten du använder så finns det inga liknande hjälpavsnitt dessvärre. 

När jag läser hur du har gjort dvs, gjort klart timlönen och skickat till appen därefter ändrat den anställdes uppgifter till månadslön mm, så är exakt så jag hade rekommenderat dig att göra. 

Efter att dessa ändringar var gjorde hade jag bett dig skapa upp ett lönebesked och korrigerar månadslönen/skatt så beloppet gäller för de dagar som den anställda varit månadsavlönad och sedan bokföra det.

I och med att detta tydligen inte vill fungera så behöver du ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten som både har mer erfarenheter av tjänsten du använder samt möjlighet att koppla upp sig och hjälpa dig. 

Välkommen att höra av dig! /Tinna