Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

COVID: Sänkt arbgivaravg för mars-jun

(uppdaterad av stnor_ ‎2020-03-26 09:09 )

Hej!

Om jag förstår regeringens lättnader för arbetsgivaravgift korrekt så måste jag boka om arbetsgivaravgifterna för mars och dra av beloppet som gäller. I mitt fall maxbeloppet, 5300 kr per anställd.

Kredit 7510 - 5300 kr * antalet anställda

Debet: 2731: 5300 kr * antalet anställda

Räcker det med att boka på dessa sätt för att rapport-filen till SKV ska bli korrekt? Jag misstänker att det inte kommer att funka, i och med AGI, utan att man även måste rapportera manuellt eller hacka om xml-filen för hand?

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/om-forslaget-tillfalligt-sankta-socialavgifter-med-anledn...

2 SVAR 2
Highlighted
CHAMPION

Svar: COVID: Sänkt arbgivaravg för mars-jun

Hej

Du kan sitta lugnt ett tag, det är än så länge ett förslag.

Din  AGIfil innehåller bara lönesumman, inga avgifter, de räknas fram när du deklarerar. Sen kommer troligen SKV att ändra beräkningen så att avgiften sänks. Då först är det nog läge att bokföra, dvs om du har skuldfört den högre avgiften vid lönetillfället och den lägre dras från skattekontot. 

Vi lär få mer info framöver... 

Highlighted
MODERATOR

Re: COVID: Sänkt arbgivaravg för mars-jun

Hej!

Jag förstår att det uppstår frågor kring nedsättningen nu. Vi har skapat inlägget Tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter där vi kommer samla all information kring vad som gäller och hur detta kommer kunna hanteras i våra program. 

/My