Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Felipe Chamorro
UTFORSKARE

Checklista värdering av leverantörsfakturor

Hej,

 

Har fått lite problem nu när jag går igenom checklistan inför min årsredovisning, då saker och ting ska låsas.

Iaf, när man kollar på checklistan så kommer man till fliken värdering av leverantörsfakturor.

Den säger att Det finns obetalda leverantörsfakturor per 2019-12-31. Är det någon av dessa som du vet att du inte kommer att betala t.ex. på grund av en tvist med leverantören?

 

Vad jag kan se, så är det två fakturor som är betalda men som ses som obetalda, är det en bug? Dessa fakturor har blivit matchade mot bankhändelser och därmed inga problem. Dem är betalda.

 

Men programmet föreslår det här, Gör så här: Begär en kreditfaktura från leverantören med det belopp och tillhörande moms som inte skall betalas. Vill inte leverantören kreditera fakturan kan du flytta beloppet, med en manuell verifikation, till konto Tvistiga leverantörsfakturor (2445).

 

Jag kommer behöva att någon tittar på det här. Någon som vet bättre?

 

Mvh Felipe

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.

1 SVAR 1

Leverantörsskulderna finns i balansräkningen i bokslutet. Jag antar att du har bokslut nu den 31 december och då är det saldot på balanskontona som du bör gå igenom så att du har stenkoll. Jag gissar att leverantörsskulderna är betalda efter bokslutsdatum? I det fallet är det inga problem alls. De ska inte bokas om på något sätt. De tas upp som skuld i bokslutet och sen blir de betalda på nya året.

 

Om du vill ha hjälp med bokslutet så får du gärna höra av dig till mig på lovisa.ljungvall@revidera.se

 

Mvh

 

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100