Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra
UTFORSKARE

Dags överföra föregående års resultat (för 2021) till företagskassan.

Nu är det dags att överföra föregående års resultat till företagskassan eftersom det är skattade pengar.
Jag har även tagit ut en utdelning på 240 000 kr.

Var i Visma eEkonomi kan jag hitta exakt hur mycket pengar jag ska överföra till kassan och hur bokför jag det?

Tack på förhand! 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-18

10 SVAR 10
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Bokföra!

Vi har lite svårt att tolka vad det är du vill ha hjälp med. Återkom med mer information så hjälper vi dig gärna sedan. 

 

Välkommen att höra av dig

Tinna

 

 

Hej Tinna, 

ser nu att jag skrivit lite otydligt, sorry. Här kommer en reviderad version:

Jag har gjort klart min deklaration och bokslut, allt är inskickat.
Jag flyttar inte över den skattade vinsten i bolaget direkt när bokslutet är klart då mitt AB behöver kapitalet några månader in på det nya året innan nya pengar kommer in, för att betala ut löner, körersättning etc.

Nu när AB:t fått nya fräscha pengar för 2022 så undrar jag hur jag överför och bokför föregående års skattade vinst till kassan?
(Jag har min kassa (skattad vinst) på ett företagskonto medan jag har årets omsättning på företagets plusgirokonto).

Hej!

 

Tack för din fråga. Vi förstår tyvärr fortfarande inte riktigt vad det är du vill göra. Menar du att du vill överföra pengar från ditt företagskonto till företagets plusgirokonto? I sådana fall så bokför du bara mot bokföringskontot för företagskontot i kredit och mot debet för plusgiro för att visa att du har flyttat pengarna. Tex om företagskontot är 1930 och plusgirokontot är 1920 så bokför du mot 1930 kredit och 1920 debet. 

 

Själva utdelningen bokför du mot 2091/2898 i debet och mot 19XX i kredit när du betalar ut pengarna. Det blir 2091 om du inte bokförde upp outtagen vinstutdelning i bokslutet 2021. 

 

Om du menar att du har bokfört upp årets resultat mot konto 2099 men inte gjort omföringen till konto 2091 så bokför du det mot 2099 i debet och 2091 i kredit. 

 

Om det inte är något av dessa alternativen du pratar om så förstår jag tyvärr inte riktigt vad du vill göra. Om du kanske kan ge mig något exempel på hur du gjort tidigare gällande detta, så kanske jag kan avgöra vad du behöver hjälp med. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Vi provar igen då 🙂 

Förhandsinformation:
Jag har gjort en vinst på x kronor i mitt AB för år 2021.
Bokslutet är klart. Jag har gjort en aktieutdelning.

Jag har två bankkonton för mitt bolag hos min bank:
Konto 1: Vardagskonto/Plusgiro
Konto 2: Kassa

Själva frågeställningen:
Nu vill jag överföra min skattade vinst från 2021 som ligger på "Konto 1" till "Konto 2".
Var i Visma ser jag bolagets resultat för 2021?
Jag vill alltså överföra det skattade resultatet till min kassa, eftersom det är skattat och klart och jag vill ha pengarna separerade.


Hej!

 

Tror du missförstått detta lite. Känns mer relevant med ditt tänk i en enskild firma. 

 

Skattat och klart beror lite på vad du menar. Du skattar på resultatet med bolagsskatt. Om du tar utdelningen inom gränsen för det sparade utrymmet på K10 så är det ytterligare 20 % skatt som du betalar privat. De pengar som är kvar efter detta är fritt eget kapital och det ser du i balansräkningen, konto 2091-2099. Om du vill föra över dessa pengar eller vilken summa du vill till ett sparkonto i bolaget så är det bara att göra det på banken och sen bokföra det som en överföring men det bokförs inget mot eget kapital gällande denna överföring. Men för inte över till en kontantkassa utan välj ett sparkonto och det måste givetvis vara ett sparkonto som står på bolaget.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Bokföra
UTFORSKARE

Du svarade inte riktigt på min fråga men det du skrev var värdefullt så jag har hittat svar på det jag undrade. Man kan alltså se på konto 2091 vilket mitt fria kapital - aktieutdelning är. Dvs, jag ska överföra 264 398,78 kr till min kassa.
Tack Lovisa! 🙂



Bokfra_0-1650561522841.png

 

Vad bra att du blev lite hjälpt ändå men vad menar du med "kassa"?

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Bokföra
UTFORSKARE

 

 

Jag har två konton i min bank, en är ett transaktionskonto/vardagskonto.
Sparkontot som jag kallar för kassa, lägger jag alla mina skattade pengar/det fria egna kapitalet.

 

Bokfra_0-1650562015666.png



Ah, sparkonto är bättre benämning 😉 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag kan sträcka mig till "spargris"? 😉

Du har dock helt rätt att det är sparkonto, ursäktar mig för förvirringen, tackar för din hjälp och önskar dig en trevlig kväll. Må väl!