Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Deklaration/Årsredovisning - Återbetalning aktieägartillskott

Hej!

För några år sedan bokförde jag ett aktieägartillskott enligt:

193050.000 
2093 50.000

Detta året kommer jag att betala tillbaka tillskottet enligt:

1930 50.000
209350.000 

Så långt inga konstigheter.

Men... däremot undrar jag hur jag hanterar detta i årsredovisningen + styrelseprotokollet.

(1) Årsredovisningen:

I modulen Deklaration/Årsredovisning under "Resultatdisposition" kommer jag att lägga beloppet under "Återbetalning av aktieägartillskott". 

Fråga 1: Är det något mer som krävs utifrån årsredovisningen eller räcker det att återbetalningen visas under resultatdispositionen?

(2) Årsstämmoprotokollet:

Jag ser att det inte finns en egen paragraf för återbetalningen men jag antar att återbetalning måste beslutas på årsstämman?

Fråga 2: Hur får man smidigast in beslutet i protokollet? Är tanken att det ska formuleras under avsnittet "Resultatdisposition (med utdelning)"?

Fråga (3): Hur kan man formulera beslutet om återbetalningen på ett snyggt sätt tycker ni?

Mvh

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Johan_25!

Baserat på dina frågor så bedömer jag att du bör ställa den här typen av frågor till en redovisningskonsult som kan hjälpa dig hur du ska tänka kring detta.

Om du inte har tillgång till någon redovisningskonsult så har du möjlighet att söka upp någon via vår hemsida.

Önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet.

/Tinne

Men detta är ju inte en redovisningsfråga, utan handlar ju om att Eekonomi Deklaration/Årsredovisning inte hanterar detta korrekt. Redovisningskonsulten kan ju inte göra något åt att det är en bugg i ert program. 

Beloppet under resultatdisposition i verksamhetsberättelsen blir inte samma belopp som i resultatdispositionen i protokollet. Hur korrigerar man felet i programmet på bästa sätt?

Hej steve141,

Jag har ställt frågan vidare till mina kollegor och ibland är det svårt att avgöra om en fråga är programrelaterad eller ej men vi vill självklart försöka hjälpa dig att komma vidare.

Däremot finns det många olika fält och olika flikar som du kan ha fyllt i och det är svårt för oss att avgöra en påverkan av gjorda val i programmet via forumet. MIna rekommendation efter att ha varit i kontakt med teamet är att du ånyo kontaktar supporten och att du tydligt beskriva ditt ärende, hur du har gjort samt hur du önskar att det ska vara. Hänvisa gärna till att det finns ett ärende gällande en forumtråd registerat på ditt kundnummer. 

Och återkoppla gärna i tråden till mig och Tinne så vi vet att det har löst sig för dig.

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna