Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

KenW__
NY MEDLEM

Deklarationen måste låsas innan du kan arbeta med årsredovisningen - eEkonomi

Hej! Jag använde Visma Eekonomi för mitt lilla aktiebolag. Nu har jag precis gjort klart 2015 och öppnat deklarationen. När jag är klar med Grunduppgifter, Bokföringsvärden, och sedan Deklaration, har jag på underrubriken Inlämning en ruta som inte vill bli markerad. "Boka årets resultat och lås deklaration".

Jag trycker på "Lås deklaration" får texten "Du har markerat Lås deklaration. När du låser deklarationen kan inga ändringar göras i deklaration eller bokföring för år 2015. En verifikation med årets resultat m m kommer att skapas automatiskt i Visma eEkonomi. OK Avbryt" trycker Ok, och får en ny ruta: "Bokföringen i Visma eEkonomi är låst och ingen verifikation kan skapas. Lås upp bokföringen under Inställningar-Företagsinställningar. OK"

Men... Sedan är inte rutan ifylld ändå. Det riktiga problemet kommer när jag går till nästa steg: Årsredovisning, Allmänna uppgifter. Då får jag texten: "Deklarationen måste låsas innan du kan arbeta med årsredovisningen." 

Hur gör jag? Jag vill gärna lämna in årsredovisningen till Bolagsverket så snabbt som möjligt.

Mvh
K.W.

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-17.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad det ser ut som är att din bokföring redan är låst när du skapar deklarationen. Detta kommer deklarationen att göra åt dig när du väl låser. För att kunna låsa din deklaration måste du därmed ha en olåst bokföring på December 2015. 

Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Byt ut låst t.om December 2015 till en tidigare månad eller till Ingen låsning. 

Gå därefter in i deklarationsdelen igen och testa att låsa. Då kommer programmet att bokföra årets resultat samt låsa din bokföring igen.

Efter det är gjort kan du gå direkt på din årsredovisning. 

Testa och återkom om det dyker upp följdfrågor!

/Hanna