Hej! Jag använde Visma Eekonomi för mitt lilla aktiebolag. Nu har jag precis gjort klart 2015 och öppnat deklarationen. När jag är klar med Grunduppgifter, Bokföringsvärden, och sedan Deklaration, har jag på underrubriken Inlämning en ruta som inte vill bli markerad. "Boka årets resultat och lås deklaration".
Jag trycker på "Lås deklaration" får texten "Du har markerat Lås deklaration. När du låser deklarationen kan inga ändringar göras i deklaration eller bokföring för år 2015. En verifikation med årets resultat m m kommer att skapas automatiskt i Visma eEkonomi. OK Avbryt" trycker Ok, och får en ny ruta: "Bokföringen i Visma eEkonomi är låst och ingen verifikation kan skapas. Lås upp bokföringen under Inställningar-Företagsinställningar. OK"
Men... Sedan är inte rutan ifylld ändå. Det riktiga problemet kommer när jag går till nästa steg: Årsredovisning, Allmänna uppgifter. Då får jag texten: "Deklarationen måste låsas innan du kan arbeta med årsredovisningen."
Hur gör jag? Jag vill gärna lämna in årsredovisningen till Bolagsverket så snabbt som möjligt.
Mvh
K.W.
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-17.