Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunnar8
MEDLEM

Deklarationsmodulen: Färdigställ & lås föregående år?

Hej

Jag har just gjort avstämningen i eEkonomi och går därför in i deklarationsmodulen.

Där får jag felmeddelandet

"För att kunna arbeta med aktuellt räkenskapsår måste föregående år vara låst och färdigställt. Gå till sidan Färdigställ & lås för föregående år"

Vet någon var jag hittar denna sida?

Jag har låst året 2022 under Inställningar - Räkenskapsår och IB i modulen Visma eEkonomi Smart.

Vänliga hälsningar från 

Gunnar

6 SVAR 6
TNBCSt
MEDLEM

Hos mig funkar det. Man måste ladda om när man har låst 2021

Hej igen

Det är ju bra att det fungerar för dig, men tyvärr hjälper det inte mig.

Under Inställningar - Räkenskapsår och IB har jag låst räkenskapsår 2022.

Under Bokföring - Årsavstämning har jag klarmarkerat alla kontrollpunkter. Där har jag också valt räkenskapsår 2022 innan klarmarkering.

Jag kan därefter gå in i deklarationsdelen antingen via knappen "Öppna Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning" eller via menyn "Appar och tillval". Oavsett vilket får jag bara felmeddelandet ovan samt bara värden för 2021, även när jag klickar på "Hämta bokföringsvärden".

Så frågan kvarstår; var hittar jag sidan "Färdigställ & lås" i felmeddelandet?

Mvh

Gunnar 

Hej @Gunnar8!

 

Utifrån det du skriver så verkar det som att du inte har låst år 2021 i deklarationsmodulen. Det gör du genom att öppna år 2021 i deklarationsmodulen, gå sedan till fliken Årsavslut - Gör färdigt och lås - se till att lås är markerad. Då kommer det skapas en verifikation som bokför årets resultat i Visma eEkonomi för 2021.

 

Efter detta ska du kunna arbeta med år 2022 i deklarationsmodulen.

 

Om det är så att du inte ska arbeta med år 2021 och har gjort deklarationen manuellt behöver du ta bort åren i deklarationsmodulen under fliken Underhåll. Ta bort både år 2022 och 2021. Då kommer inte år 2021 finnas i deklarationsmodulen längre och då kan du arbeta med 2022. Observera att den här lösningen endast gäller om du inte ska arbeta med år 2021 i deklarationsmodulen.

 

Jag hoppas att detta hjälper dig vidare! Om lösningen mot förmodan inte fungerar så skulle vi vilja kika på detta tillsammans med dig och då får du gärna ta kontakt med vår duktiga support som har möjlighet att koppla upp sig.

 

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne

Tack Tinne!

Nu ser jag att jag får upp värden för 2022 istället för för 2021 som tidigare.

Det märkliga är att jag tycker att jag borde låst deklarationen för 2021 redan för ett år sedan, eftersom jag har kört Visma många år.

Men det kanske jag skall strunta i nu, när du fått igång mig igen.

Tack för hjälpen!!

Gunnar

Anna_visma
MEDLEM

Jag vill börja med årsbokslut och deklaration, men jag får ett felmeddelande att jag måste stänga föregående år. Jag har stängt/låst förra året men det fungerar fortfarande inte. Vad är det jag missar?

Anna_visma_0-1673528902021.png

 

Hej @Anna_visma!

Jag slår ihop din tråd med en tidigare tråd, där en annan användare fått samma felmeddelande som du och lyckats lösa det.

Återkom gärna om något känns oklart.

 

Trevlig helg! 🙂

/Tinne