Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk
NY MEDLEM

Deklarationsmodulen, behöver jag den förtryckta från SKV

Kör tillägget deklaration som ju skapar alla blanketter, men man får ju även en förtryckt från Skatteverket. Ska man bortse från den och bara använda blanketter som skapas i programmet?

1 SVAR 1
Fanny Örnberg
ANSTÄLLD

Hej Sampletekk,

Om du har en enskild firma så ska du enligt Skatteverket lämna in en NE-bilaga. Du kan även behöva lämna in följande blanketter:
  • NEA - är en underlagsbilaga till NE-bilagan. Den kan lämnas in av dig som har flera olika verksamheter med skilda bokföringar eller om du driver näringsverksamhet med någon annan och ni har en gemensam bokföring för verksamheten.
  • Bilaga K7 - ska du använda när du redovisar försäljning av näringsfastighet.
  • Bilaga N8 - använder du om du vill begära eller återföra skogs- eller substansminskningsavdrag i din näringsverksamhet.
  • Du ska lämna in bilaga N7 om du har övertagit skogskonto, skogsskadekonto, periodiseringsfond, expansionsfond eller räntefördelningsbelopp.
  • N4 - är en underbilaga till bland annat NE-bilagan. Den ska användas när du vill begära uppskov med beskattning vid andelsbyten.

Den deklaration som skapas i Visma eEkonomi Deklaration består av tre sidor. Sida 1 och 2 är NE-blanketten och den kan du skriva ut och skicka till skatteverket. Om du i Skattemässiga justeringar har fyllt i uppgifter under Skogsavdrag eller Substansminskningsavdrag så skapas även blankett N8. Sidan 3 i PDF-filen består av uppgifter som du använder som underlag för sidan 2 i din förtryckta Inkomstdeklaration 1. För över uppgifterna manuellt, då du inte kan skriva ut och skicka in den till Skatteverket. Alternativt kan du ange uppgifterna i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Du kan även lämna in uppgifter om din deklaration elektroniskt på Skatteverkets hemsida via SRU-filerna som skapas.

Hoppas detta klargjorde lite kring din fråga. Om du fortfarande undrar vad just du ska lämna in skulle jag hänvisa dig vidare till Skatteverket.

/Fanny