Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Deklarera en enskild firma - eEkonomi

Hej! Jag ska göra min första deklaration nu för förra året. Hur går jag tillväga med detta? Jag har lagt ut en del pengar i startandet av detta företag och dessa pengar vill man ju självklart ha tillbaka! Tydligen är det så att den deklaration som man får från Skatteverket för mig som privatperson gäller även för företaget? Lite förvirrad just nu och behöver lite hjälp! Tack så mycket! Mvh Anton
1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Anton!

När du har en enskild firma så beskattas du för för din firma tillsammans med inkomst av tjänst och inkomst av kapital. Hemskickat ska du ha fått den gula huvudblanketten (INK1) med förtryckta uppgifter från inlämnade kontrolluppgifter från bla arbetsgivare, banken mfl. På baksidan på huvudblanketten finns det också en grön del, där ska du föra in uppgifter om din firma. Tillsammans med huvudblanketten lämnar du också in en NE-blankett, den hittar du på Skatteverkets hemsida eller i tilläggsmodulen Deklaration för Enskild firma i Visma eEkonomi.

Inköp du gjort innan företagsstarten med privata pengar bokför du under Bokföring - Verifikationer med kostnadskonto i debet och 2018 i kredit på datumet för uppstarten av firman.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~