Har en enskild firma och har bokfört hyresintäkterna löpande under året på kontot 3911. Sammanlagda intäkten för året 2020 är 45 000kr. Eftersom avdragen är högre än hyresintäkten för uthyrning av privatbostad så ska det inte tas upp för beskattning.
Min fråga är om jag i deklarationen ska ta upp summan 45 000kr under R14 "Bokförda intäkter som inte ska tas upp"?
Tack på förhand
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Har inte tillräckligt med information i ditt inlägg för att säkerställa att du får rätt svar.
Hyr du ut din privata fastighet? Alltså inte näringsfastighet? Vad menar du att avdragen är högre än intäkten?
Om det inte är uthyrning i näringsverksamhet så ska du inte bokföra det i din firma och du får inte heller göra några avdrag för kostnader du har för uthyrningen. Schablonavdraget på 40 tkr + 10 % av intäkten (=i praktiken minst 50 tkr) som man kan göra vid uthyrning av privatbostad ska täcka de kostnader man har.
Om det är näringsfastighet så kan man inte göra schablonavdrag alls utan då bokför man intäkter och kostnader (generellt inget momsavdrag) och skattar för vinsten eller tar upp en eventuell förlust som följer med till nästa år.
Mvh
Lovisa
Hej!
Har inte tillräckligt med information i ditt inlägg för att säkerställa att du får rätt svar.
Hyr du ut din privata fastighet? Alltså inte näringsfastighet? Vad menar du att avdragen är högre än intäkten?
Om det inte är uthyrning i näringsverksamhet så ska du inte bokföra det i din firma och du får inte heller göra några avdrag för kostnader du har för uthyrningen. Schablonavdraget på 40 tkr + 10 % av intäkten (=i praktiken minst 50 tkr) som man kan göra vid uthyrning av privatbostad ska täcka de kostnader man har.
Om det är näringsfastighet så kan man inte göra schablonavdrag alls utan då bokför man intäkter och kostnader (generellt inget momsavdrag) och skattar för vinsten eller tar upp en eventuell förlust som följer med till nästa år.
Mvh
Lovisa
Hej Lovisa,
Det stämmer att det är uthyrning av en privat bostad. Med avdragen högre än intäkten mena jag som din uträkning att med schablonavdraget på 40 000kr och 20% av hyresintäkten så blev avdraget 49 000kr, dvs högre än intäkten på 45 000kr.
Det jag gjort fel, som du skriver i svaret, är att jag bokfört det i firman. Det ska ju inte in på NE ruta R2 "momsfria intäkter" utan i rutan 7.3 på INK1 om det hade blivit ett överskott. Får korrigera dessa verifikationer så ska jag nog komma vidare.
Tack för svar!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.