Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
UTFORSKARE

Dela en kostnad mellan två resultatenheter - eEkonomi

Hej!

Jag har tänkt att börja använda mig av resultatenheter då jag har två olika affärsprojekt i min verksamhet.

Som jag förstått det kan jag skapa en "grupp" som jag skulle kunna kalla för "projekt". Under denna grupp skulle jag skapa två kostnadsbärare under "projekt", en som heter "Projekt A" och en som heter "Projekt B".

Min fundering som jag har är, kan jag på något sätt dela en kostnad mellan två resultatenheter?
Ta t.ex. telefoni som jag vill skall belasta båda till 50%.

Går detta?
Om det går, HUR gör man då detta? 🙂

Tack på förhand!

~Andreas
4 SVAR 4
Highlighted
CHAMPION

Re: Dela en kostnad mellan två resultatenheter - eEkonomi

Hej

Absolut.

Under fliken Bokföring hittar du Resultatenheter. Klicka där och du får fram 3 Grupper. Klicka på kugghjulet på Grupp 1 och namnge gruppen till Projekt.

Lägg därefter in dina 2 kostnadsbärare:

Projekt A kortnamn A
Projekt B kortnamn B

Därefter är du klar med inställningarna.

När du sen registrerar din leverantörsfaktura får du möjlighet att välja vilken kostnadsbärare som ska belastas. I ditt exempel konterar du först 50 % (av nettokostnaden) på A och därefter ny rad med 50 % på kostnadsbärare B.

PÅ Vismas Supportsida finns utmärkta supportfilmer varav en beskriver detta mycket bra.

MVH
Highlighted
UTFORSKARE

Hej Roffak!

Än en gång tack så jätte mycket för ditt engagemang att svara och din support!

Jag kikade på videoklippet om resultatenheter och den var riktigt bra.

Men den tog inte upp hur man delar mellan kostnadsbärare, som jag uppfattade det.

Jag levde med tron om att ett nettobelopp skulle bokföras i sin helhet på en enda rad mot gällande kostnadskonto.

Tack än en gång!

Med vänlig hälsning,
 ~Andreas
Highlighted
CHAMPION

Hej

Nej uppdelningen på flera rader kunde kanske visas tydligare i filmen men samtidigt är ju det något som gäller oavsett om man använder resultatenheter eller inte.

MVH
Highlighted
ANSTÄLLD

Tack för input! 

Vi har med oss detta om det blir aktuellt framöver att uppdatera och göra om filmen.

Trevlig helg på er!