Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Den 1 april 2019 träder den nya lagen om e-fakturering - eEkonomi

Den 1 april 2019 träder den nya lagen om e-fakturering till följd av
offentlig upphandling ikraft. Enligt denna lag ska alla leverantörer till kommuner, landsting, regioner, kommunala och statliga bolag samt statliga myndigheter skicka e-fakturor. Lagkravet gäller alla inköp som utförs av offentlig sektor efter den 1 april 2019, oavsett belopp. Avtal om inköp som slutits innan den 1 april omfattas inte.

Vad gäller efter 1 april 2019?
PDF-fakturor är inte godkända som e-fakturor. Fakturorna ska skickas enligt en ny elektronisk standard, om inte annan standard överenskommits. Den nya europeiska standarden som ska användas i Sverige är den så kallade PEPPOL BIS fakturan. Det finns möjlighet att använda PEPPOLs nätverk för kommunikation, det förenklar för både leverantörer och köpare.

Är Visma E ekonomi koform den nya standard och måste jag som leverantör betala för denna type av krav?
2 SVAR 2

Re: Den 1 april 2019 träder den nya lagen om e-fakturering - eEkonomi

Autoinvoice är väl, så vitt jag vet, ok. Men tydligen så kommer det en ny version av PEPPOL så vi får väl hoppas att även det funkar. 
Hela den här digitaliseringen är ju rätt fantastisk och det känns som om inte speciellt många tänker på sårbarheten. Dels så är digitala data, enligt mig, en fiktion. För dom finns inte på "riktigt". Och man kan lätt förstöra mängder med data då den även centraliseras. 
Och dels så kan den dupliceras och spridas utan kontroll vi näten vilket är precis tvärt emot men ändå allvarligt. 
Det ställer även krav på kontroll av var man har sina digitala data. Idag så kan ett litet företag spara sina papper och oftast vet man var dom förvaras. Kräver inga avtal, inloggningar, backup eller annat och kan inte heller spridas genom intrång (om nu inte någon bryter sig in på vinden,tar allt material, göra papperskopior och delar ut)....För det lilla företaget så är digitaliseringen ingen större vinst, varken arbetsmässigt eller kostnadsmässigt. Och när det kraschar, så kraschar det rejält och troligen för många fler. Jag har sagt det förut att molnlösningar och digitalisering är väldigt jämlikt och kanske kan man kalla det för lite vänsterorienterat. För går det åt helv....e för en så går det åt helvete för alla vilket gör att ingen har det bättre än någon annan. 
Personligen så har jag tillhört den lyckliga skaran nu i ett år då jag själv väljer att uppdatera mina lokala program och jag har nu genomfört den, utan strul och jag har sluppit alla problem som andra haft under det här året. Ojämlikt som katten men ack så skönt....
COMMUNITY MANAGER

Re: Den 1 april 2019 träder den nya lagen om e-fakturering - eEkonomi

Hej! 

Vi lever redan idag upp till de krav som kommer att krävas när lagen träder i kraft i april. 
Läs gärna mer i tråden Skicka fakturor till offentlig sektor från Visma eEkonomi