Jag har nu ett depåkonto hos en FK som inte är bank och däremed inte listad som val i 19xx (och ingen möjlighet till "annan". Tänker att depåkonto måste ha ett 19xx konto för att kunna boka kontanter? Hur gör jag?
Hej!
Är lite osäker på vad som menas med fondkommissionär? Är det en kapitalförsäkring du har? Isf bokför man bara insättningarna mot förslagsvis 1385 och har bara koll på att marknadsvärdet inte understiger det bokförda värdet i bokslutet. Men kanske att jag misstolkar vad du har?
Mvh
Lovisa
Tack för svar men jag ska försöka förklara lite bättre. Bolaget har en depå hos en FK som inte är bank. I depån finns det efter en försäljning av teckningsoptioner både aktier och kontanter. Att aktierna bokas i 1350 är jag med på men hur hanterar jag kontanterna? Trodde att jag skulle kunna öppna ett i e-ekonomi 19xx konto där dessa bokades men det går inte då bara banker finns i den förvalda listan. Hänger du med?
Hej!
När jag googlar det lite snabbt så tolkar jag det som att kontot inte är skrivet på ditt bolag utan på en förvaltare. Skulle isf klassificera kontanterna som en kortfristig fordran på ett 16-konto om det är så att du kan få ut dem?
Sen skulle jag hänvisa dig till din fondkommissionär hur du ska klassificera innehavet. Det får man hoppas att de har koll på 🙂 . Aktierna står ju inte heller i bolagets namn (?) så kanske borde ligga på 1390 istället? Om jag ska kunna hjälpa dig närmare så behöver jag se underlaget från förvaltaren för det borde framgå där.
Mvh
Lovisa
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.