Per 221231 finns det en diff på 864:00 (bankhändelser på kontoutdraget/Visma anger ett högre belopp jämfört med företagskontot i Nordea). Hur kan jaga hantera detta?
Hej
Du får pricka av bankens kontoutdrag mot Huvudboken alternativt en kontoanalys i Visma på kontot.
Jag brukar börja en sådan avprickning med att kontrollera saldot per 2022-11-30 för att fastställa i vilken period differensen uppstod. Fanns differensen redan där fortsätter jag bakåt med 2022-10-31 osv.
När du hittat orsaken till differensen gör du en korrigeringsverifikation. Den kan göras 2022-12-31 som bokslutsverifikation eller med 2023-02-28 som datum.
Vänliga hälsningar
RoffaK AB
Hej och tack för återkopplingen, hittade differensen (864 kr) och det handlar om bankavgift 2022-06-03 som av någon anledning ej överförts till Visma. Hur kan detta nu hanteras i efterhand?
Hej
Registrera en Bankhändelse (helst 2022-06-03) och matcha som Bankkostnad.
Vänliga hälsningar
RoffaK AB
Stort tack för ditt snabba svar. Då det är i en låst period och en verifikation tidigare ej registrerats, hur kan jag i så fall hantera en korrigeringsverifikation. Erhåller felmeddelande dvs att det ej går att resgitrera.
Hej
1. Lås upp perioden och registrera
eller
2. Registrera Bankhändelsen 2022-12-31
eller
3. Registrera händelsen 2023-03-20. Då får du periodisera kostnaden 2022-12-31:
Debet Bankkostnader
Kredit 2990
och göra en notering i avstämningen av 1930 att det diffar på 864 kr
Föredrar alternativ 1.
Vänliga hälsningar
RoffaK AB
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.