Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndEng
MEDLEM

Diff Företagskonto Visma vs Nordea

Per 221231 finns det en diff på 864:00 (bankhändelser på kontoutdraget/Visma anger ett högre belopp  jämfört med företagskontot i Nordea). Hur kan jaga hantera detta?

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du får pricka av bankens kontoutdrag mot Huvudboken alternativt en kontoanalys i Visma på kontot.

 

Jag brukar börja en sådan avprickning med att kontrollera saldot per 2022-11-30 för att fastställa i vilken period differensen uppstod. Fanns differensen redan där fortsätter jag bakåt med 2022-10-31 osv.

 

När du hittat orsaken till differensen gör du en korrigeringsverifikation. Den kan göras 2022-12-31 som bokslutsverifikation eller med 2023-02-28 som datum.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej och tack för återkopplingen, hittade differensen (864 kr) och det handlar om bankavgift 2022-06-03 som av någon anledning ej överförts till Visma. Hur kan detta nu hanteras i efterhand?

Hej

 

Registrera en Bankhändelse (helst 2022-06-03) och matcha som Bankkostnad.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Stort tack för ditt snabba svar. Då det är i en låst period och en verifikation tidigare ej registrerats, hur kan jag i så fall hantera en korrigeringsverifikation. Erhåller felmeddelande dvs att det ej går att resgitrera.

Hej

 

1. Lås upp perioden och registrera

 

eller

 

2. Registrera Bankhändelsen 2022-12-31

 

eller

 

3. Registrera händelsen 2023-03-20. Då får du periodisera kostnaden 2022-12-31:

Debet Bankkostnader

Kredit 2990

och göra en notering i avstämningen av 1930 att det diffar på 864 kr

 

Föredrar alternativ 1.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB