Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

Dölja gammal momsredovisning - eEkonomi

Fråga till Visma (eller den som kan/vet):

Kan jag på något sätt göra så jag slipper se en gammal momsredovisning när jag skall matcha just momsredovisningen på Skattekontot i eEkonomi?

Vi har en gammal momsredovisning i Ekonomi som "ligger kvar" och skräpar antagligen för att den aldrig blev använt i en matchning. Vad jag kan se så tycks att vara så att vi har gjort momsredovisning i eEkonomi men sedan har den specifika kontohändelsen på Skattekontot matchats som en Insättning, istället för att koppla mot existerande momsredovisning. Och nu dyker den fortfarande upp varje gång jag skall matcha en ny momsredovisning.

Det är inget stort problem, mer av att jag vill ha så rent som möjligt, gillar inte att se gamla saker som inte är fel. Vill bara att det som inte är processat skall synas, synts det något mer är det ett tecken på att något är fel. 🙂  

Kan jag på något sätt få bort detta? Beröra bokföringsmånader är stängda/låsta sedan långt tillbaka så jag ser inget sätt att själv få bort detta.

Eller är det något som kommer försvinna av sig själv när vi väl stänger hela 2018?

2 SVAR 2
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Khedron!

Ber om ursäkt för sent svar. Har du hittat något smart vis att komma runt detta på?

Det finns ingen funktion som gör det möjligt att dölja den gamla momsredovisningen när du står på skattekontot under Kassa- och bankhändelser. Ett alternativ skulle vara att skapa en fiktiv bankhändelse på skattekonto som du matchar mot momsredovisningen för november 2017. Du kan sedan korrigera verifikationen som skapas manuellt via Bokföring - Verifikationer. Då kommer momsredovisningen inte synas framåt att matcha mot. Nackdelen skulle jag säga blir de två verifikationer som skapas, en för matchningen och en för korrigeringen, som inte bidrar till att hålla det så rent som möjligt utan kanske stör mer.

Mvh
Moa

Tack Moa!

Det var ju rätt logisk hantering. Jag kan leva med att ha två "låtsasrader" på Skattekontot. 🙂

Nu dyker den gamla momsredovisningen inte upp längre när det är dags att boka en ny.  "Case closed".