Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tjita1
MEDLEM

Dra av förskottsfaktura på slutfakturan, exvis vid ROT.

Hej!

Försökte prata med supporten, men dom förstod inte vad jag menade, och jag har försökt söka här utan resultat, så nu får jag helt enkelt skriva här och fråga.

 

Jag har lagt upp en artikel som heter Förskott.

När jag kommit överens med en kund om förskottsfakturering så räknar jag ut vad beloppet efter ROT-avdrag blir, och fakturerar 1 st förskott à det beloppet, samt skriver en textrad med närmare specifikation.

När installationen då är utförd skapar jag en ny faktura, en slutfaktura. Där skriver jag då in totalkostnaden som sina egna artiklar, drar av ROT osv. Sen lägger jag till en artikel Förskott, antal -1 st, på det tidigare fakturerade beloppet. Tidigare har detta resulterat i ett fakturaunderlag som jag kan exportera till Skatteverket. Nu helt plötsligt går det inte. Inte för att fakturan blir 0, för den är ju tekniskt sett inte 0 eftersom det är ett restbelopp SKV ska betala. Utan för att helt plötsligt får inte kvantiteten vara -1. Se bifogad bild.

Finns det nån bra förklaring på varför den här ändringen nyligen gjorts, och finns det nån smart workaround? Första gången jag träffade på detta problem fick jag helt enkelt skriva fakturan som hela beloppet, och sen skapa en kreditfaktura på det redan betalda beloppet, för att få fakturaunderlaget. Men det känns väldigt osmidigt och oproffsigt att presentera för kunden. Jag hade helst velat visa upp en 0-faktura för kunden för att denne ska veta att det redan är betalt, och framförallt kanske till dennes fastighetshandlingar, och inte behöva krångla med en kreditfaktura för att det ska funka.

Andra gången lade jag ROT-avdraget på förskottsfakturan, vilket såvitt jag förstått är OK sålänge man inte skickar det till SKV innan arbetet är utfört, men det känns inte heller helt rätt.

Sen kan det ju också blir så att man fakturerar ett tillval eller tillkommet arbete på slutfakturan, eller att man inte förskottsfakturerar hela beloppet av någon annan anledning, ex.vis en överenskommelse med kunden.

 

Det känns som att detta kunde fungera smidigare.

1 SVAR 1

Hej!

 

Det går inte att skriva en minusartikel på rot- och rutfakturor. Det är inget nytt utan det har aldrig gått. På vanliga fakturor går det. Tror att det lätt att det blir fel mot skatteverket om man tillåter avdrag men Visma kan nog själva svara på syftet till att det inte går.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100